Projekt edukacyjny „Cudze chwalicie, swego nie znacie...”Projekt edukacyjny„Cudze chwalicie, swego nie znacie...” G??ównym zamierzeniem przeprowadzenia projektu pt. „Cudze chwalicie, swego nie znacie…” by??o zwrócenie uwagi na pi?kno ziemi kaszubskiej, historii regionu, zapoznanie z sylwetkami s??awnych osób. W realizacji brali udzia?? uczniowie jednej klasy IV, trzech klas V oraz jednej klasy VI. Niektóre dzia??ania by??y podejmowane przez wszystkie klasy IV lub uczniów z ró??nych klas ( np. cz??onków LOP-u, ko??a przyrodniczego). ?cie??ka aktywizuj?ca prac? uczniów zosta??a utworzona przez grup? nauczycieli w ramach akcji „Szko??a z Klas?”. Realizacja ??cie??ki pt. „Cudze chwalicie, swego nie znacie…” trwa??a od pocz?tku roku szkolnego. Lekcja przyrody w klasie IV zosta??a przeprowadzona w lesie. W czasie zaj?? uczniowie rozpoznawali ro??liny i zwierz?ta, pos??uguj?c si? kluczem do oznaczania organizmów oraz albumami przyrodniczymi. Poznawali i nazywali pi?tra lasu, zbierali naturalne materia??y, z których na plastyce wykonali kompozycje i opisywali je na lekcji j?zyka polskiego, a nast?pnie zorganizowali ekspozycj? prac. Na lekcjach matematyki pos??ugiwali si? osi? liczbow?, odczytuj?c wysoko??? pi?ter lasu. Przez ca??y rok pod kierunkiem nauczyciela techniki wykonywali zdj?cia tych samych miejsc w lesie, obserwuj?c zachodz?ce zmiany w przyrodzie. Na lekcji historii poznawali histori? regionu, zapoznawali si? ze s??awnymi sylwetkami naszej ziemi. W czasie godzin wychowawczych uczniowie wszystkich klas IV przygotowywali si? do rambitu „Florian Ceynowa - patron naszej szko??y”. Przez ca??y rok uczestnicy ko??a hafciarskiego poznawa??y tajniki haftu kaszubskiego bior?c udzia?? w licznych konkursach. Cz??onkowie LOP-u „pod okiem” opiekuna zbierali informacje na temat ptaków chronionych w Polsce. Materia??y te zosta??y wykorzystane na zaj?ciach informatyki w trakcie przygotowania pokazu multimedialnego „Zwierz?ta i ro??liny chronione w Polsce”, który zosta?? wykorzystany przez autork? programu dla klas I-III pt. „Wspieranie programu kszta??cenia multimediami” w czasie realizacji zaj?? edukacji ??rodowiskowej. Uczniowie klas V na lekcjach matematyki porównywali u??amki dziesi?tne i wyra??enia dwumianowane, korzystaj?c z zebranych materia??ów o ptakach (porównywali wielko??? ptaków, rozpi?to??? skrzyde?? itp.) utrwalaj?c tym samym znajomo??? ptaków wyst?puj?cych w Polsce. Cz??onkowie ko??a ??eglarskiego w czasie regat wykonywali zdj?cia krajobrazu, które uzupe??nione o zdobyte przez dzieci informacje by??y publikowane na ??amach gazetki szkolnej pod okiem opiekunów sekcji redaktorskiej. W czasie realizacji projektu nie tylko poznawano sylwetki s??awnych Kaszubów. Na godzinach wychowawczych uczniowie zapoznawali si? z ??yciorysami ludzi, których imiona nosz? ulice naszej miejscowo??ci. Opracowane materia??y wyeksponowano na gazetce szkolnej. Dzieci zapoznawa??y si? tak??e z sylwetkami polskich noblistów. Uczniowie klasy VI po wcze??niejszym zapoznaniu si? na informatyce z programem Power Point, korzystaj?c z Internetu tworzyli w czasie lekcji j?zyka polskiego pokaz multimedialny, który zosta?? udost?pniony nauczycielom jako pomoc dydaktyczna. Uczniowie wykonywali albumy ze zdj?ciami na temat „Cztery pory roku”, przedstawiaj?cymi pi?kno Kaszub. Do albumów zosta??y wykorzystane zdj?cia tych samych miejsc w ró??nych porach roku. Uczniowie klas V na godzinach wychowawczych planowali tras? wycieczki rowerowej po Kaszubskim Parku Krajobrazowym. Na matematyce, z wykorzystaniem planu, obliczali d??ugo??? trasy, wskazywali miejsca postojów oraz czas trwania poszczególnych etapów. Przygotowuj?c si? do wycieczki, na przyrodzie omówili zasady zachowania si? w lesie oraz w czasie wycieczek. Nauczycielka techniki przeprowadzi??a z uczniami przegl?d techniczny rowerów. Opiekun wycieczki rowerowej, nauczyciel wychowania fizycznego, wraz z uczniami przeprowadzi?? w terenie zabawy rekreacyjne. W czasie wycieczki uczniowie uwieczniali krajobrazy wykonuj?c szkice prac, które zosta??y wykonane na lekcji plastyki po powrocie z wycieczki. Trasa wycieczki zosta??a tak zaplanowana, aby napotyka? przydro??ne kapliczki i krzy??e, które uwiecznione na zdj?ciach wraz ze zdobytymi na ich temat informacjami pos??u??y??y do przygotowania materia??ów do gazetki szkolnej „pod okiem” katechety. Projekt zako??czy?? si? prac? na j?zyku polskim. Uczniowie pisali sprawozdanie z odbytej wycieczki. Projekt edukacyjny ?Cudze chwalicie, swego nie znacie...? - więcej...
Projekt edukacyjny „Cudze chwalicie, swego nie znacie...”
|