JapoÅ„czycy zaprezentowali ekologiczny kontenerowiec.Japo??ski konstruktor statk??w transportowych Mitsubishi Heavy Industries (MHI) opracowa?? niezwyk??y projekt kontenerowca o ??adowno??ci 14 000 TEU (360 kontener??w, ka??dy o pojemno??ci 39m3) z pakietem rozwiÄ?za?? zwiÄ?kszajÄ?cych ekonomiczno??Ä? i ekologiczno??Ä? jednostki. Ekologia ma byÄ? realizowana g????wnie poprzez zmniejszanie opor??w ruchu, a tym samym redukcjÄ? zu??ycia paliwa. W konstrukcji kad??uba zastosowano, opracowany przez Mitsubishi system smarowania powietrznego kad??uba - Mitsubishi Air Lubrication System (MALS). Kad??ub wykorzystuje tzw. efekt powierzchniowy, zmniejszajÄ?cy tarcie w uk??adzie kad??ub â?? woda (poprzez wprowadzanie pomiÄ?dzy nie warstwy powietrza). Kad??ub wraz z nowoczesnym, sterowanym elektronicznie silnikiem diesla oraz nowo zaprojektowanym wa??em uk??adu napÄ?dowego zmniejszy zapotrzebowanie jednostki na paliwo. Zdaniem konstruktor??w statek bÄ?dzie zdolny zmniejszyÄ? emisjÄ? dwutlenku wÄ?gla o 35%, w por??wnaniu do kontenerowc??w o tradycyjnej konstrukcji. Dodatkowo, aby ograniczyÄ? emisjÄ? spalin, powstajÄ?cych przy spalaniu paliwa, na kominach kontenerowca zainstalowano skrubery, wychwytujÄ?ce szkodliwe tlenki siarki.
Japończycy zaprezentowali ekologiczny kontenerowiec.
|