Oleje przepracowane.Rozw??j maszyn i urzÄ?dze?? technicznych, a przede wszystkim motoryzacji spowodowa?? m.in. zwiÄ?kszenie ilo??ci olej??w smarowych, kt??re utraci??y zdolno??Ä? eksploatacyjnÄ?. Oleje takie noszÄ? nazwÄ? olej??w przepracowanych bÄ?d?? odpadowych. Ich ilo??Ä? jest kszta??towana przez poziom technologiczny, ilo??Ä? aut i maszyn oraz jako??Ä? stosowanych ??rodk??w smarowych. Oleje przepracowane mo??na podzieliÄ? na oleje czyste, pochodzenia przemys??owego, kt??rych w??a??ciwo??ci zmieni??y siÄ? w niewielkim stopniu w czasie pracy oraz oleje ciemne, pochodzÄ?ce ze smarowania pojazd??w mechanicznych, kt??re by??y nara??one na surowe mechaniczne i termiczne warunki. TrzeciÄ? grupÄ? sÄ? oleje i emulsje obr??bcze oraz oleje sma??alnicze. Poniewa?? przepracowane oleje sÄ? tylko w niewielkim stopniu biodegradowalne, pod ??adnym pozorem nie wolno wylewaÄ? ich wprost do otoczenia - bÄ?dÄ? wielkim zagro??eniem dla okolicznej flory i fauny. WzglÄ?dy ekologiczne nakazujÄ? zatem zbieranie olej??w oraz ich bezpiecznÄ? utylizacjÄ?. W??r??d wielu form unieszkodliwiania najbardziej popularnÄ? jest ich re-rafinacja. Metoda ta polega na odpowiednim przetworzeniu fizyko-chemicznym. W ten spos??b z odpad??w pozyskuje siÄ? surowce petrochemiczne, kt??re mogÄ? byÄ? u??yte do produkcji nowych olej??w smarowych. Odpady nie nadajÄ?ce siÄ? do powt??rnego przetworzenia poddawane sÄ? procesom utylizacji termicznej z odzyskiem ciep??a.
Oleje przepracowane.
|