Prom na baterieCo jaki?? czas s??yszymy o premierze nowego elektrycznego auta, czy o kolejnych rekordach lotu solarnych samolot??w. Jak si? okazuje, osi?gni?cia w dziedzinie technologii baterii elektrycznych s? wykorzystywane nie tylko do zasilania nowego typu aut czy samolot??w - korzystaj? z nich r??wnie?? znacznie wi?ksze maszyny. Przyk??adem jest ?Makin Island? - lotniskowiec Ameryka??skiej Marynarki Wojennej, kt??ry wykorzystuje nap?d ???cz?cy turbiny gazowe i silniki elektryczne. W ten spos??b dwukrotnie zwi?kszono jego zasi?g. Sukces ameryka??skiej jednostki zmotywowa?? japo??skich in??ynier??w do kolejnego kroku w erze elektrycznych okr?t??w. Ju?? niebawem rozpoczn? si? prace nad projektem promu pasa??erskiego, kt??rego nap?d ca??kowicie opiera? si? b?dzie na bateriach. Zastosowanie litowo-jonowych ogniw o mocy 3 MWh pozwoli na nieprzerwany rejs w czasie 6-8 godzin. Jednostka b?dzie pierwszym zeroemisyjnym statkiem. Mimo i?? koszty budowy b?d? wy??sze o ok. 60% od tradycyjnego promu, to inwestycja ma szybko si? zwr??ci? podczas eksploatacji. Produkcj? zaplanowano na 2015 rok. In??ynierowie maj? nadziej?, i?? do tego czasu uda si? ju?? skonstruowa? tanie, wysokowydajne baterie.
Prom na baterie
|