Niebezpieczne auta trafiÄ… do recyklingu.Na polskie drogi przestanÄ? wyje??d??aÄ? niebezpieczne wraki, z kt??rych odpadajÄ? kolejne czÄ???ci bÄ?d?? wycieka olej. Sko??czy siÄ? r??wnie?? proceder klepania samochod??w przywiezionych z Europy Zachodniej (zazwyczaj auto, kt??re w innym kraju dawno wylÄ?dowa??oby na z??omowisku u nas z powodzeniem znajduje kolejnego w??a??ciciela). Ministerstwo Infrastruktury pracuje w??a??nie nad projektem ustawy, kt??ra ma wyeliminowaÄ? z dr??g pojazdy mocno rozbite bÄ?d?? zniszczone w wyniku eksploatacji. Auto nie spe??niajÄ?ce wymaga?? okre??lonych w ustawie bÄ?dzie trafiaÄ? do recyklingu, gdzie przestanie zagra??aÄ? bezpiecze??stwu i ??rodowisku naturalnemu. I tak do recyklingu trafi auto ze z??amanÄ? ramÄ? lub wygiÄ?tÄ? p??ytÄ? pod??ogowÄ?. identyczny los czeka auta, w kt??rych w wyniku przegrzania nastÄ?pi??y deformacje 30% powierzchni nadwozia, p??yty pod??ogowej bÄ?d?? dachu. Do kasacji trafiÄ? r??wnie?? pojazdy, w kt??rych zaobserwuje siÄ? skorodowane, nieczytelne numery identyfikacyjne. Projekt przewiduje wyeliminowanie pojazdu z ruchu r??wnie?? wtedy, gdy pojawiÄ? siÄ? w nim jednocze??nie 3 usterki (pÄ?kniÄ?ta rama, dach ulegnie za??amaniu wraz ze szkieletem, korozja obejmie co najmniej 30% powierzchni nadwozia). Na stacje demonta??u zamiast do komisu majÄ? trafiaÄ? auta, kt??re zosta??y zalane w wyniku powodzi. Dlatego je??eli obok znacznej korozji zostanie uszkodzona skrzynia bieg??w czy do silnika lub element??w przeniesienia napÄ?du dostanie siÄ? woda z osadami, to auto zostanie uznane za odpad. Adam Ma??yszko, prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochod??w uwa??a, i?? projekt nale??a??oby uzupe??niÄ? o jeszcze jednÄ? przes??ankÄ? kwalifikujÄ?cÄ? auto do recyklingu - gdy koszty naprawy przekraczajÄ? 150% jego warto??ci. Takiego samochodu nie da siÄ? ju?? przywr??ciÄ? do stanu technicznego, umo??liwiajÄ?cego bezpieczne eksploatowanie - dodaje. Niestety nowe przepisy, nie okre??lajÄ?, kt??re uszkodzone auto jest ju?? odpadem, a kt??re nie. Wydzia?? infrastruktury zgodnie z ustawowÄ? delegacjÄ? mia?? jedynie okre??liÄ? warunki wycofania pojazdu z eksploatacji i nie ma prawnej mo??liwo??ci decydowania, jak te przepisy bÄ?dÄ? egzekwowane. Dzi?? samoch??d mo??e byÄ? wycofany z eksploatacji tylko wtedy, gdy w??a??ciciel sam skieruje go do stacji demonta??u. Je??eli tego nie zrobi, a usterki nie zostanÄ? zdiagnozowane przez stacjÄ? kontroli pojazd??w, to zagra??ajÄ?ce bezpiecze??stwu auta dalej bÄ?dÄ? je??dziÄ? po polskich drogach.
Niebezpieczne auta trafiÄ… do recyklingu.
|