Scenariusz: Producenci i konsumenci w świecie przyrody |
Autor: E. O
Zajęcia z przyrody dla klasy IV
Cele zajęć :
- poznanie znaczenia słowa fotosynteza i schematu fotosyntezy,
-zapoznanie ze znaczeniem określeń: producent, , konsument, reducent oraz rolą jaką pełnią w środowisku przyrodniczym,
-zrozumienie zależności między roślinożercami i drapieżcami
- rozwijanie spostrzegawczości i umiejętności wnikliwego obserwowania przyrody
Pomoce :tablica kartonowa z przedstawionym schematem fotosyntezy,ilustracje roślin i zwierząt, wykreślanka, karta pracy dla ucznia.
Uczniowie oglądają ilustracje roślin, przypominają o znaczeniu roślin w świecie przyrody, następnie nauczyciel nazywa rośliny producentami , uzasadniając nazwę, informuje o tym, że rośliny dostarczają pokarmu prawie wszystkim innym organizmom, produkują materię organiczną. Życie na ziemi bez roslin nie byłoby możliwe.
Wykorzystując przygotowane pomoce, nauczyciel omawia proces fotosyntezy u roślin, objaśnia znaczenie słowa fotosynteza: Foto-związane ze światłem, Synteza-łączenie elementów w całość.
Uczniowie otrzymują wykreślankę, w której pozostałe, niewykreślone litery dają rozwiązanie- nazwę zielonego barwnika występującego w roślinach.
Nauczyciel objaśnia znaczenie słowa konsumenci- z łacińskiego consumptio -spożycie. Do organizmów żywiących się producentami czyli roślinami zalicza roślinożerców np. sarnę i wszystkożerców np. dzika, wszyscy razem to konsumenci. Zwierzęta żywiące się roślinożercami to drapieżcy lub mięsożercy.
Reducenci to organizmy żyjące w martwej materii i żywiące się nią : grzyby i bakterie. Wydzielają enzymy, które powodują rozkład substancji złożonych na prostsze związki.
Następnym etapem zajęć jest wyjście uczniów w teren na krótką wycieczkę, podczas wycieczki uczniowie mają za zadanie obserwację i wypełnienie karty pracy :
Zaobserwuj i zapisz nazwę :
1. Producenta ......................
2. Roślinożercy ...................
3. Drapieżcy .......................
Głosuj | ||
Miesiąc: |
Rok: W tym roku już głosowałeś/aś |
Ogólnie: |