Scenariusz: Czym jest biomasa? |
Autor: L. G.
Temat lekcji 1. Czym jest biomasa?
P pojęcie biomasa, pelety, brykiet na podstawie materiałów pozyskanych na stronach www,
P surowce, z których pozyskiwana jest biomasa,
uczeń potrafi:
P podać przykłady zastosowania biomasy,
METODY:
P domino
P uzupełnianie zdań,
P praca z tekstem/Internetem,
P pogadanka
FORMY:
P praca zespołowa z komputerem (2 lub 4- osobowe zespoły w zależności od zadania, które uczniowie wykonują)
P materiały ze stron internetowych serwisu:
http://www.e-petrol.pl/index.php/uslugi/serwis/wiadomosci/ekologia/energia5.html
P plik z krzyżówką na temat biomasy wykonany w programie HOT POTATOES
P plik z lukami do uzupełnienia przez uczniów na podstawie wiadomości zawartych na stronach WWW
P komputer z edytorem Word do zapisania materiałów powstałych podczas zadania Pt. DOMINO na temat biomasy
P drukarka – potrzebna do wydrukowania materiałów np. domino
1 . WSTĘP (lekcja 1)
Wprowadzenie do tematu. Poinformowanie o dwugodzinnym rozplanowaniu zajęć.
Uczniowie w zespołach 2- u osobowych przy jednym komputerze i kolejna dwuosobowa drużyna na sąsiadującym komputerze- rozwiązują krzyżówkę (praca zespołowa, każda grupa to zespół czteroosobowy) zaproponowaną przez nauczyciela na temat biomasy. Informacje pomocne w rozwiązaniu poszczególnych haseł znajdują się na stronach:
P http://www.e-petrol.pl/index.php/uslugi/serwis/wiadomosci/ekologia/energia5.html
Uczniowie muszą zapoznać się z wybiórczo z materiałem zawartym na stronie przynależnej hasłu, odszukać to słowo i wpisać w odpowiednie okienka krzyżówki. Na jednym komputerze uczniowie wyszukują informacje a na drugim mają wgrany plik z krzyżówką, którą uzupełniają.
Zadaniem uczniów jest wyszukanie odpowiedniego tekstu na wskazanej stronie, wpisaniu w okienkach krzyżówki odpowiedzi- jest to zawsze brakujące słowo, które w pytaniu do krzyżówki zastąpione jest takim znaczkiem ý. Patrz Karta pracy ucznia 1.
Podsumowanie:
Poszczególne zespoły udzielają odpowiedzi- czytają hasła zawarte w krzyżówce:
Pionowo a następnie Poziomo. Każdy zespół podaje jedno hasło stanowiące rozwiązanie i czyta pytanie do tego rozwiązania- kolejność prezentowania np. zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W razie trudności z uzupełnieniem krzyżówki nauczyciel naprowadza uczniów na prawidłowe rozwiązanie. HASŁO główne – ENERGIA (pola zaznaczone na zielono- zadanie uczniów polegało na ułożeniu hasła powiązanego z omawianymi na zajęciach zagadnieniami). Czas na realizacje ok. 12 minut.
2. Nauczyciel zadaje pytanie czy treści zawarte na w/w stronie WWW są dla im znane czy też ich wiedza na ten temat jest znikoma.
UWAGA: Wydaje się, że uczniowie nie mają zbyt obszernej wiedzy na ten temat i podejmą
z zaciekawieniem kolejne zadanie polegające na wyszukaniu materiału tekstowego na stronę http://www.biomasa.org/jako_paliwo stronie WWW. Tekst zaprezentowany uczniom zawiera luki. Zadaniem uczniów będzie znalezienie tekstu na stronie WWW a następnie uzupełnienie brakujących słów i zapoznanie się z treścią materiału.
ZADANIE brzmi: W oparciu o stronę http://www.biomasa.org/edukacja/biomasa/pelety uzupełnij zdania brakującymi wyrazami. Przeczytaj dokładnie tekst, który uzupełniłeś.
Poniżej zaprezentowane jest zadanie do wykonania przez uczniów. Uczniowie pracują w takich samych zespołach jak poprzednio. Czas na realizację zadania ok. 10 minut. Patrz Karta pracy ucznia 2
Rozwiązanie:
Prawidłowo rozwiązanie zadanie zamieszczono poniżej- wyrazy, które uczniowie wpisali wyszczególniono czcionką: pogrubiona i podkreśloną.
Główne rodzaje biomasy wykorzystywanej na cele energetyczne:
G drewno i odpady z przerobu drewna: drewno kawałkowe, trociny, wióry, zrębki, kora itp.
G rośliny pochodzące z upraw energetycznych: rośliny drzewiaste szybkorosnące (np. wierzby, topole, eukaliptusy), wieloletnie byliny dwuliścienne (np. topinambur, ślazowiec pensylwański, rdesty), trawy wieloletnie (np. trzcina pospolita, miskanty)
G produkty rolnicze oraz odpady organiczne z rolnictwa: np. słoma, siano, buraki cukrowe, trzcina cukrowa, ziemniaki, rzepak, pozostałości przerobu owoców, odchody zwierzęce
G frakcje organiczne odpadów komunalnych oraz komunalnych osadów ściekowych
niektóre odpady przemysłowe, np. z przemysłu papierniczego
Dyskusja na temat powyższego tekstu i jego wspólna analiza. Jako ciekawostkę można wyszukać w wyszukiwarce (grafika) WWW.google.pl rośliny wyszczególnione w/w materiale lub nauczyciel może zaprezentować wydrukowane materiały np. topinambur- roślina. Czas na realizację ok. 3 minuty
3. Podział klasy na 4 zespoły. Każda grupa ma do dyspozycji dwa komputery. Prace opracowane i wykonane w tych zespołach (na dwóch komputerach z tej samej grupy) nie mogą powielać tych samych materiałów. Zadaniem grup jest opracowanie kostek domina na temat biomasy. Każda grupa wykona projekty 4 kostek domina na podstawie materiałów zamieszczonych na podstronach strony http://www.biomasa.org/edukacja
Każda kostka domina powinna zawierać ilustrację lub opis (jedna tafla domina to połowa strony A4). Prace wykonane przez grupy potraktować należy jako całość gry stąd też początek i koniec powinny stanowić puste pola. W przykładzie zaznaczone X.
Pracę wykonaj w edytorze WORD. Pliki zapisz w swoim folderze na dysku o nazwie biomasa_domino
Wytworzone prace jeśli nie zostaną wydrukowane na zajęciach istnieje możliwość ich wydrukowania po zajęciach lekcyjnych. Zapewne znajdą się chętne osoby do wykonaniu tego zadania.
UWAGA: Na kolejnych zajęciach kostki domino zostaną wykorzystane jako materiał dydaktyczny. Czas na realizację około 20 minut.
Przydział zadań poszczególnym grupom.
Zbuduj 4 kostki domina na podstawie materiałów ze strony WWW:
grupa a) http://www.biomasa.org/jako_paliwo/brykiet - tematyka BRYKIET
grupa b) http://www.biomasa.org/jako_paliwo/Pelety - tematyka PELETY
grupa c) http://www.biomasa.org/jako_paliwo/uprawy_energetyczne - tematyka UPRAWY ERGETYCZNE
grupa d) http://www.biomasa.org/jako_paliwo/biogaz - tematyka BIOGAZ
Spodziewane prace wykonane przez uczniów powinny wyglądać tak jak przedstawiono poniżej.
Przykład – ułożone domino (3 kostki) na temat BRYKIETU. W przykładzie celowo wykonano bramowanie każdej pary kostek domina po ułóżeniu.
Pracę należy wydrukować.
Zakończenie zajęć.
http://www.biomasa.org