Scenariusz: O czystości wody. |
Autor: PP11
ZAJĘCIE OTWARTE DLA RODZICÓW
W GRUPIE 4 - LATKÓW
TEMAT : Rozmowa o czystości wody i powietrza w oparciu o historyjkę obrazkową „Historia pewnego miasta" wg K. Nowackiej.
CELE :
- dowiadywanie się o niebezpieczeństwach jakie zagrażają środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka (zatruwanie wody, powietrza);
- rozumienie znaczenia ochrony przyrody;
- zapoznanie z utworem K. Nowackiej pt. „Historia pewnego miasta".
- rozwijanie samodzielnego myślenia przez dostrzeganie problemów;
- budzenie wrażliwości na piękno dobra i brzydotę zła w postępowaniu człowieka;
- wzbogacanie słownika dzieci w miarę poznawania środowiska przyrodniczego;
- kształcenie wyobraźni, percepcji wzrokowej i słuchowej.
- wzmacnianie więzi ze środowiskiem przyrodniczym;
- rozwijanie opiekuńczości w stosunku do przyrody - ochrona środowiska.
FORMA : praca z całą grupą.
METODA : słowna, oglądowa, problemowa.
POMOCE DYDAKTYCZNE :
historyjka obrazkowa pt. „Historia pewnego miasta", wyposażenie „małego laboratorium" : słoiki z wodą, lejek, bibuła, cukier, sól, glina, piasek, ilustracje przedstawiające stałe odpady, zanieczyszczenie powietrza, wody; emblematy ptaków do zawieszenia na szyi; kaseta magnetofonowa z nagraniem „zabaw integracyjnych".
PRZEBIEG ZAJĘCIA :
1. Zabawa wg Klanzy „Kasztany".
2. Wysłuchanie bajki pt. „Historia pewnego miasta" wg K. Nowackiej.
Raz się pod miastem łąka zasiała,
W obłoki kwiatów spowita cała...
Lecz ludzie tłumnie po niej deptali
W końcu - śmieciami ją przysypali!
Na łące żyły mrówek tysiące,
Więc gdy im śmieci zakryły słońce,
Stanęły wszystkie długim szeregiem
i w stronę miasta ruszyły biegiem.
Na grzbietach wszelkie śmieci dźwigały,
W mieście z nich wielki stos uskładały,
Potem - w gromadę ciasną się zbiły,
Chórem do ludzi tak przemówiły.
- To Wasze śmieci, więc ich pilnujcie!
I łąki nimi nie zasypujcie!
Jeśli na łące choć śmieć znajdziemy,
Okrutnie wszystkich Was pogryziemy!!!
***
Było raz sobie wzgórze zielone
A u stóp wzgórza miasto nieduże,
Ciche, spokojne - jakby drzemało,
W srebrzystej rzece się przeglądało.
Wiekowe drzewa sennie szumiały,
Wśród liści ptaki koncertowały
Jaśniały w słońcu czyste ulice,
Bielutkie domki i kamienice.
Jaskółki chętnie tu gniazda wiły,
Po dachach wróble skakać lubiły.
Kosy o świcie wszystkich budziły,
w parku łabędzie wciąż się kłóciły....
A z pobliskiego lasu, czasami
Sarna zajrzała tu z sarniętami,
Zając kapustę nocą podjadał,
Czasem do domu jeż się podkradał.
Miasto słynęło z wielkiej urody,
A najpiękniejsze miało ogrody.
Bowiem mieszkali tu ogrodnicy,
Sławni nie tylko w tej okolicy.
Żonkile, lilie, hortensje, dalie
Fiołki, goździki, bratki, azalie
Miasto w stubarwny płaszcz otulały,
A przy tym - jakże słodko pachniały..
Aż raz pan Burmistrz - zwołał zebranie,
A gdy mieszkańcy przybyli na nie,
Przemówił krótko : - Drodzy rodacy!
Czas do poważnej zabrać się pracy!!!
Nie można wiecznie kwiatków hodować,
Trzeba fabrykę wreszcie zbudować!
- Trzeba nam tutaj cywilizacji!
Więc do roboty! Koniec wakacji!!!
I nim połowa roku minęła,
W mieście fabryka wielka stanęła.
Niebo kłąb dymu zakrył czarnego,
Rzeka koloru nabrała sinego,
Drzewom z rozpaczy liście opadły,
A wszystkie kwiaty w ogrodach zbladły.
Wreszcie jaskółki się zbuntowały:
- Nie, nie będziemy tutaj mieszkały!
I odleciały! A z nimi szpaki,
Kosy, łabędzie.....i inne ptaki.
Potem wśród pełnej grozy ciszy
Uciekły z miasta nawet myszy!
Ostatnia róża płatki zgubiła,
Ostatnia dalia się przewróciła....
Mieszkańcy miasta, brudni od sadzy,
Cóż....pozbawili Burmistrza władzy.
Następnie długo nad czymś radzili....
W końcu na komin filtr założyli.
Drugi filtr sprawnie oczyszczał ścieki....
Znów zasrebrzyły się wody rzeki.
Znowu się drzewa zazieleniły,
Kwiaty rozkwitły, ptaki wróciły.
A jaka z tego nauka płynie?
Ważny jest postęp w każdej dziedzinie!
Cywilizacja? Fabryki? Zgoda!
Lecz niech nie ginie przez to przyroda!
3. Rozmowa na temat treści wysłuchanej bajki - ułożenie historyjki wg kolejności.
4. Segregowanie do pojemników odpadów stałych : opakowania po jogurcie, masmixie, papiery, szkło i in.
5. Zabawa ruchowa „Ptaszki".
Każde dziecko otrzymuje emblemat ptaka : wróbel lub gołąb. Na dywanie leżą obręcze, w których są obrazki z ptakiem. Dzieci biegają w rytm muzyki po sali, na przerwę w muzyce - dzieci wbiegają do obręczy „gniazdka" z takim samym ptakiem, jaki wisi na szyi. Ponowna muzyka zaprasza do zabawy.
6. Dobieranie w pary obrazków przedstawiających dobre i złe postępowanie człowieka.
Mam tutaj obrazki, które pokazują w jaki sposób człowiek niszczy przyrodę
i w jaki sposób ją chroni. Poszukaj obrazka, na którym dzieci bawią się grzecznie, cicho, zgodnie - na placu zabaw. A teraz obrazek, gdzie hałasują. Na którym obrazku źle postępują dzieci?
7. Doświadczenia z wodą.
8. Zabawa Klanzy „Thinghishan".
9. Pożegnanie.
Głosuj | ||
Miesiąc: |
Rok: W tym roku już głosowałeś/aś |
Ogólnie: |