Scenariusz: Z ekologią za pan brat.

Głos został oddany.

Autor: PP11

 

Scenariusz zajęć z zakresu ekologii dla dzieci 6-letnich

„Z ekologią za pan brat"

CELE:

  • uświadomienie dzieciom roli człowieka w procesie przekształcania środowiska przyrodniczego;
  • kształtowanie więzi emocjonalnych z przyrodą - rozwijanie wrażliwości na jej piękno; 
  • kształtowanie logicznego myślenia;  

Metody:
stymulowanie aktywności twórczej, poszukująca

Formy:
zbiorowa, grupowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne:
zagadki, puzzle, piosenka, ilustracje, duży zielony liść z kartonu, materiały przyrodnicze, płyta z nagraniem

Przebieg:

I. Powitanie:

Dzieci zgromadzone w sali udekorowanej kwiatami, zielonymi listkami, ptaszkami z papieru itp.
Powitanie uczestników i odczytanie motta spotkania:
"Musimy nauczyć się dbać o środowisko w którym mamy żyć. Chodzi tylko o to, czy nauczymy się tego na czas"

Dawid Gates

2. Mądra głowa Ci to powie - zadania umysłowe

W każdym zadaniu konkursowym biorą udział reprezentanci poszczególnych grup tak, aby wszyscy uczestnicy mieli możliwość czynnego udziału w kolejnych zadaniach. Nagrodą za uczestnictwo są gromkie brawa.

Zagadki

Pomoce: ilustracje.
Zawodnicy po odgadnięciu zagadki pokazują pozostałym dzieciom właściwą ilustrację.

    • Jeszcze prawie nic nie kwitnie, ani w polu ni w ogrodzie, a on już przebił śnieg i zakwitł białym dzwoneczkiem. (przebiśnieg)
    • Wietrzyk wiosnę niesie. Ciepłe są już ranki, a za wioską w lesie zakwitły fioletowe... (sasanki)
    • Tam, w lesie cienistym, zakwita niebiesko. A gdy zakwita w marcu, to wtedy już wiecie, że nieodwołalnie jest wiosna na świecie. (przylaszczka)
    • Młody góral w górach chwycił się za głowę, gdy zobaczył kwiaty fioletowe. (krokusy)
    • Dla niej górskie skały, żadna niewygoda. Wspina się to zwierzę na szczyty, jak po schodach. (kozica)
    • Białopióry ptak, naszej Polski znak. (orzeł)

 

Puzzle obrazkowe "Zagrożone rośliny i zwierzęta"

Dzieci w 3 - osobowych grupach układają puzzle - obrazki przedstawiające różne zwierzęta - niedźwiedź polarny, lew, koala, orangutan, tygrys syberyjski, bociany, delfin.

Zagadki rysunkowe "Mieszkańcy naszych lasów"

Na tablicy przypięte są rysunki "dziwnych zwierząt". Ochotnicy odgadują i wyszukują z sylwet różnych zwierząt sylwety tych zwierząt leśnych, które ukryły się w "dziwnych zwierzakach".

Zagadki słuchowe "Jakie słyszysz zwierzę"

Rozpoznawanie głosów wybranych zwierząt z taśmy magnetofonowej np. małpa, pszczoła, żaba, pies, osioł, sowa, delfin, słoń.

 

3. Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki „Leśne duszki"

  • I. Żyją w lesie małe duszki,
    które czyszczą leśne dróżki,
    Mają miotły i szufelki
    I do pracy zapał wielki.

    Ref.: Duszki, duszki, duszki leśne
    wstają codzień bardzo wcześnie
    i ziewając raz po raz
    zaczynają sprzątać las.

    II. Myją liście, piorą szyszki,
    Aż dokoła wszystko błyszczy,
    Muchomorom piorą groszki,
    bo te duszki to czyścioszki.

    Ref.
    III. Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,
    Zaraz duszek za nim leci,
    Zaraz siada mu na ręce,
    Grzecznie prosi, nie śmieć więcej.

    Ref.

4. Zakończenie, podziękowanie dzieciom za aktywność i znajomość zagadnień ekologicznych.

Głosuj
Miesiąc:
W tym miesiącu już głosowałeś/aś
Rok:
Ogólnie:
Już głosowałeś/aś na ten projekt
Copyright © 2009 PTH Technika