Scenariusz: Coś o dysleksji. |
Autor: Mariola Turowska-Moskalik
POTWIERDZENIE
Przeprowadzenia szkolenia dla zespołu matematyczno-przyrodniczego
W dydaktyce często stosuje się zwrot „uczniowie ze specjalnymi trudnościami
w uczeniu się, aby lepiej go zrozumieć należy przeanalizować pracę p. Marii Bogdanowicz
„O dysleksji , czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu .”
Ucząc w klasach IV-VI widzę wielu uczniów ,którzy mają specyficzne trudności w nauce i pomyślałam , iż wychowawcy chcąc im pomóc będą musieli podobnie jak ja przeanalizować wiele materiałów , dlatego postanowiłam przedstawić krótko swoje spostrzeżenia , mam nadzieję ,iż będą one dla kogoś pomocne .
Badania p. Bogdanowicz potwierdzają ,iż około 15 % populacji szkolnej stanowią dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu .
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu określane są terminem dysleksja rozwojowa .
Dysleksja uwarunkowana jest minimalnymi dysfunkcjami centralnego układu nerwowego , które mają podłoże genetyczne lub powstają w wyniku nieprawidłowego rozwoju dziecka w okresie prenatalnym i około porodowym .
Dysleksja przejawia się u dzieci w postaci zaburzeń koncentracji uwagi , spostrzegania i pamięci wzrokowej , odbioru dźwięków mowy , zapamiętywania i operowania nimi , koordynacji ruchów i integracji wymienionych funkcji .
Trudności te występują pomimo dobrej sprawności intelektualnej dziecka i nie są uwarunkowane wadą wzroku czy słuchu .
Dziecko ma trudności w :
- uczeniu się czytania i pisania ,
- nauki języków ,
- opanowania tabliczki mnożenia ,
- poprawnego zapisywania liczb i działań ,
- zapamiętywaniu układów gimnastycznych ,
- utrzymywania równowagi ciała ,
- opanowania poziomu graficznego rysunku ,
- orientacji na mapie i w terenie ,
- spostrzegania stosunków przestrzennych ,
- zapamiętywania chronologii.
Pogłębianie się niepowodzeń szkolnych wynika z nawarstwiania wtórnych zaburzeń emocjonalnych i motywacyjnych .
Pomoc uczniom z dysleksją trzeba udzielać w każdym wieku . Nigdy nie jest za późno .
Kierując dzieci do poradni psychologiczno – pedagogicznej starajmy się określić swoje spostrzeżenia odnośnie trudności dziecka .Używając terminów :
Na podstawie tych decyzji do końca roku szkolnego , poprzedzającego sprawdzian dyrekcje szkół będą musiały przesłać do właściwych okręgowych komisji listy uczniów dyslektycznych .
Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się , przystępujący do sprawdzianu musi posiadać opinię publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej stwierdzającą te trudności , wydaną po ukończeniu przez niego drugiej klasy szkoły podstawowej .
W związku z reformą szkolnictwa jest przeprowadzany powszechny i obowiązkowy sprawdzian w kl.VI.
Dzieci z dysleksją rozwojową mogą mieć dostosowane warunki do zdawania tegoż egzaminu.
Uczeń dyslektyczny oraz jego rodzice powinni sami zdecydować , czy zechcą skorzystać z proponowanych udogodniań , a decyzję w formie pisemnej przekazać dyrekcji szkoły .
Opracowała M. Turowska - Moskalik
Głosuj | ||
Miesiąc: |
Rok: W tym roku już głosowałeś/aś |
Ogólnie: |