Scenariusz: Mierzymy drzewa. |
Autor: Ewa Krucewicz
Poznając drzewa zawsze zwracamy uwagę na ich wielkość. Duże i stare drzewa budzą nasz podziw a nawet cześć. Przy pomocy prostych narzędzi badawczych dzieci mogą określić wysokość drzewa i na podstawie tych określeń stwierdzić jego wiek.
Czas trwania: 1,5 h
Środki dydaktyczne: karty pracy, podkładki do pisania, klucze do oznaczania gatunków drzew, lupy, miarki krawieckie, prosty patyk, ołówki, kalkulator, listki wycięte z papieru samoprzylepnego - po 2 w tym samym kolorze
§ Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
§ Zachęcenie do obserwacji i opisywania środowiska przyrodniczego
§ Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za środowisko
§ Umiejętność obliczania wysokości i pomiaru grubości drzew według
§ Umiejętność posługiwania się miarką
§ Umiejętność wyszukiwania właściwych informacji dotyczących wieku drzewa
§ Obserwacja i opisywanie wygląd drzew
§ Rozpoznawanie pospolitych gatunków drzew według klucza
§ Dostrzeganie problemów ekologicznych w środowisku leśnym
§ Przestrzeganie zasad zachowania w lesie
Przebieg zajęć:
Przygotowanie:
Wstęp:
Realizacja:
Nauczyciel obserwuje grupy, udziela wsparcia i wskazówek, dbając o poprawność działań uczniów i stwarzając możliwość ukończenia pracy przez każdego. Chwali za efekty i wręcza kolejną kartę.
Obliczenia matematyczne uczeń może wykonywać wg wyboru: pamięciowo, pisemnie lub skorzystać z kalkulatora.
- Karta pracy nr 1 - Jak grube jest nasze drzewo?
- Karta pracy nr 2 - Jakie to drzewo?
- Karta pracy nr 3 - Jak długo rosło drzewo?
Praca zbiorowa: podsumowanie prac badawczych przez dzieci poszczególnych grup. Analizowanie wyników i wnioskowanie: czyje drzewo jest najwyższe, najgrubsze, czyje najstarsze i jakiego ono jest gatunku?
Podsumowanie:
Uczniowie wymieniają np.:
- nie niszczyć drzew, grzybów, mrowisk,
- nie palić ognisk,
- nie rzucać butelek, nie śmiecić,
- nie hałasować,
- zakładać szkółki leśne,
- wycinać chore drzewa, walczyć ze szkodnikami lasu,
- nie płoszyć ptaków i zwierząt, dokarmiać zwierzęta zimą.
Na zakończenie nauczyciel prosi dzieci by na lekcji plastyki narysowały plakat „Jak chronić lasy".
Pozytywna ocena pracy dzieci, zachęta do ponownych odwiedzin lasu.Głosuj | ||
Miesiąc: W tym miesiącu już głosowałeś/aś |
Rok: |
Ogólnie: |