Scenariusz: "Procesy przyrodnicze” w Wolińskim Parku Narodowym |
Autor: Iwona Samołyk
SCENARIUSZ ZAJĘĆ TERENOWYCH
Ścieżka dydaktyczna „Procesy przyrodnicze”
w Wolińskim Parku Narodowym
(do wykorzystania na lekcjach przyrody w klasach IV – VI)
Cele:
Opracowane zajęcia do ścieżki dydaktycznej mają tematykę przyrodniczą. Zawierają treści z zakresu: geografii, biologii, ekologii i geologii. Są one przeznaczone dla przedmiotu przyroda w szkole podstawowej, mogą być jednak wykorzystane również w gimnazjum.
Trasa obejmuje 3 stanowiska:
1. KREDOWNIA W WICKU (zabytek geologiczny)
2. GÓRA PIASKOWA NAD JEZIOREM TURKUSOWYM
3. WZGÓRZE ZIELONKA KOŁO LUBINIA (delta Świny)
Ścieżka przyrodnicza, pomaga w realizacji następujących celów nauczania:
CELE DYDAKTYCZNE:
Uczeń potrafi
- rozpoznawać skamieniałości
- dokonywać obserwacji terenowych
- dostrzec różnice między poszczególnymi krajobrazami
- podać działania mające na celu poprawę krajobrazu
- określić elementy przyrody ożywionej i nieożywionej
Uczeń zna
- genezę i historię Kredowni w Wicku
- okoliczności powstania Jeziora Turkusowego i Delty Świny
- roślinność i zwierzęta Wolińskiego Parku Narodowego
- różnorodne formy ochrony przyrody (park narodowy, zabytek geologiczny, rezerwat)
Uczeń rozumie
- związki i współzależności, jakie zachodzą w środowisku
- jak tworzą się ekosystemy
CELE WYCHOWAWCZE
Uczeń potrafi
- współdziałać w zespole
- odróżniać negatywne i pozytywne skutki działalności człowieka w krajobrazie
- dostrzec zmiany, jakie zachodzą w czasie
Uczeń rozumie
- konieczność ochrony przyrody ożywionej i nieożywionej
Uczeń zna
- zasady bezpieczeństwa i potrafi stosować je w codziennym życiu
- zasady poruszania się szlakami turystycznymi
- zasady odpowiedniego zachowania się w lesie
Przebieg zajęć:
Faza przygotowawcza
Faza realizacyjna
Podążanie trasą ścieżki dydaktycznej oraz wypełnianie zadań umieszczonych na Kartach Pracy Ucznia.
PRZYSTANEK I: KREDOWNIA W WICKU
Zadanie 1 – do wykonania w parach
Każdy z uczniów otrzymuje ten sam tekst dotyczący Kredowni w Wicku. Czytając naprzemiennie tekst uczniowie uzupełniają go.
Zadanie 2 – do wykonania samodzielnie
Uczniowie wypełniają Karty Pracy (pkt.1) opis krajobrazu, który można zaobserwować z Kredowni w Wicku.
PRZYSTANEK II: GÓRA PIASKOWA
· panorama Doliny Trzciągowskiej – omówienie powstania doliny
· przedstawienie historii powstania Jeziora Turkusowego
· omówienie jego walorów przyrodniczych i krajobrazowych – barwa jeziora, roślinność, zwierzęta
Zadanie 3
Uczniowie wypełniają Karty Pracy (pkt.2) opis krajobrazu: widoku z Piaskowej Góry. Następnie dokonują porównania krajobrazu obserwowanych miejsc.
PRZYSTANEK III: DELTA ŚWINY
· objaśnienie powstania Delty Świny
· podanie przyczyn, dla których krajobraz ten jest uznany za szczególny (pierwotny)
Zadanie 4
Uczniowie dokonują obserwacji okolic Delty Świny i podają elementy przyrody ożywionej i nieożywionej oraz elementy nie należące do przyrody tu występujące.
Głosuj | ||
Miesiąc: |
Rok: W tym roku już głosowałeś/aś |
Ogólnie: |