Scenariusz: Śmieciowy problem.

Głos został oddany.

Autor: PP11

Inscenizacja : Śmieciowy problem

Cele:

-         dziecko wie, że należy segregować śmieci,

-         dziecko zna wady i zalety wysypiska śmieci,

-         dziecko segreguje śmieci,

-         dziecko dba o przyrodę,

-         dziecko rozumie dlaczego segregacja śmieci jest ważna dla przyrody.

Chłopiec:

Martwię się już od godziny

Oto kilkudniowy „dorobek" rodziny.

Co ja z tym zrobić mam?

Myślę i myślę i nie wiem sam?

Kolega:

Jaką tajemnice kryje ten czarny wór?

/pokazuje na czarny worek/

czyżby tam siedział jakiś straszny stwór?

/chłopiec wyrzuca zawartość worka na podłogę.

Są to śmieci. UWAGA! - śmieci powinny być czyste/

Chłopiec:

To jest potwór ekologiczny, Problem ludzkości bardzo dramatyczny. Cena rozwoju - na imię mu Śmieć, Lecz nikt go nie chce za kolegę mieć.

Kolega:

Zanieś to na wysypisko,

Tam zostawisz wnet to wszystko.

Chłopiec:

Wysypisko - świetna myśl! Zaraz pójdę tam, Już dziś.

/wchodzą dzieci: Zalety i Wady/

Zaleta:

Niewątpliwa to zaleta Wysypisko - śmieci meta. Szybko śmieci się pozbędziesz Święty spokój mieć już będziesz.

Wada I:

Ale wad jest co niemiara

Sprawa ta jest bardzo stara

Ptak nie lubi latać blisko

Gdzie się mieści wysypisko. tam unosi się na wietrze

Tona kurzu w jednym metrze. Na dodatek zapach jaki! Ten odorek jest tu taki' Że w najlepszej oranżerii, W najwspanialszej perfumerii Perfum takich nie znajdziecie Długo szukać ich będziecie.

Wada II:

Inna wysypiska wada

A hydrolog tak powiada

Że wody spod wysypiska

Nie da się wziąć do pyska

Wysypisko - element krajobrazu

Natchnieniem malarzy nie było ani razu.

Strasznie okolicę szpeci

Wielka góra naszych śmieci.

Trzeba dużo tu powierzchni,

Aby śmieci wszystkie zmieścić.

Wada III:

Starożytni piramidy pięknie budowali

0  swe środowisko też na pewno dbali.
Nasze piramidy śmieci co dzień się ugniata,
Lecz z pewnością nie są one ósmym cudem świata.
Musimy sterty śmieci ograniczyć
Bo już dziś wysypisk trudno się doliczyć.

/dzieci zgniatają kartony po napojach, plastikowe butelki, puszki po napojach, składają gazety w kostkę. Wyraźnie widać, że objętość śmieci zmalała/

Chłopiec:

Wcale mi się nie podoba, to wątpliwa środowiska ozdoba może by tak jakieś czary, aby śmieci te zmalały?

Kolega:

Śmieci zaraz będzie mało, Gdyby spalić się je dało.

Chłopiec:

Spalić śmieci - świetna myśl. Zaraz zrobię to już dziś!

Zaleta:

Góra śmieci szybko znika Choć nie idą do śmietnika

1          gdy wrzucisz je do pieca
Zaraz ogień się roznieca.
Już w kominie wszystko dudni
Tak jak woda dudni w studni.
Ciepło wokół się rozchodzi
No i o to właśnie chodzi...

Wada:

Być może śmieci robi się mniej,

Lecz zwolennikiem metody tej

Wcale nie jestem, a wręcz odwrotnie

Wszystko dokoła śmierdzi okropnie.

Dym gryzie w oczy i drażni krtań

Po dziurki w nosie już tego mam,

Wszędzie osiada i nas zatruwa.

W dymie są związki chorobotwórcze

Silnie trujące i rakotwórcze.

Często ich nosem nie wyczuwamy

Ale w płucach i wątrobie dawno je mamy.

Nie spalaj śmieci - to niebezpieczne

Inne metody są tu konieczne.

A na dodatek to zakazane

Aresztem lub grzywną nawet karane.

/dziecko pokazuje plakat „Nie spalaj śmieci"

i wiesza go na stojaku do map/

Chłopiec:

Teraz już wiem, że to pomysł kiepski W piecu spalajmy węgiel i deski. Lecz mój problem wciąż jest ten sam Co z tymi śmieciami zrobić mam?!

Kolega:

0  recyklingu to ty słyszałeś?
Czy śmieci już segregowałeś?

Zaleta:

recykling to wtórny obieg

zrozumie to każdy człowiek, i zawsze tak reaguje, że swe śmieci segreguje. A ten drugi - co zostaje-Myśli, że to takie baje

1          ugniata to, co kupi.
Jak on się nazywa?
/słychać odpowiedź „głupi"

Wada:

Jedna sprawa jest tylko do zrobienia: Należy zmienić przyzwyczajenia. I nie wyrzucać wszystkiego jak leci Do tego samego kontenera śmieci!

Kolega:

Jeżeli masz trochę czasu i ochoty, To się weźmy do roboty.

Dziecko 1:

Najpierw papier odłożymy

Ładnie w paczki go złożymy.

To jest właśnie makulatura,

Gazety,zeszyty no i tektura.

A teraz uważnie wszyscy posłuchajcie

Zbierajcie makulaturę i drzewa ochraniajcie.

Tona makulatury to spowoduje,

Że 17 drzew się uratuje.

/dzieci składają makulaturę i odkładają ją

w miejsce z napisem PAPIER/

Dziecko 2:

A teraz puszki aluminiowe,

Te po konserwach, metalowe,

Te po orzeszkach i rybach w oleju

Po dezodorantach i farbach w sprayu.

Można je oddać na złomowisko

Gdzieś na najbliższe składowisko.

To czysta oszczędność energii i wody

Ale są także inne powody.

Dzieci odnoszą puszki w miejsce z napisem METAL/

Dziecko 3:

A te opakowania szklane

Zwłaszcza słoiki zakręcane

Można je znaleźć u babci czy mamy

Latem zapełnią się wnet dżemami.

/głaszcze się po brzuchu/

butelki, potłuczone szklane przedmioty

dostarczają hutom szkła trochę roboty.

Najpierw je zmielą, potem przetopią

I nowe szklane rzeczy z nich zrobią.

/dzieci odnoszą szklane przedmioty na miejsce z napisem SZKŁO/

Dziecko 4:

I jeszcze na koniec te chemiczne cacka Pojawiły się w naszym życiu znienacka. Są kolorowe, wygodne i ładne Lecz jednocześnie podstępne, szkaradne Nie rozłożą się w kilka miesięcy, Potrzebują wiele lat, a nawet ich tysięcy. Szpecą więc nasze lasy, jeziora, Łąki i parki, wsie, miasta, pola. To istna zmora!

Można je zanieść na składowisko Tam segreguje się prawie wszystko Specjalne zakłady mogą je przetopić

i nowe jednorazówki z nich zrobić. /dzieci odkładają plastikowe przedmioty na miejsce z napisem PLASTIK/

Kolega:

Popatrz teraz na swój worek śmieci. / zwraca się do widowni/

Czy dużo ich zostało? Powiedzcie dzieci? Na wysypisko trafiłby cały worek Teraz tam trafił tylko ten tobołek.

Dziecko 5:

Bo co innego składowisko, Gdzie dbają o środowisko. Tu zapachy i powietrze są dla wszystkich znacznie lepsze tak dla zwierząt, jak i ludzi niech kto trzeba się obudzi, by zamiast wysypisk bzdurnych powstał skład surowców wtórnych, z których wiele się odzyska z korzyścią dla środowiska. Czyli też jak pamiętamy , sami z tego skorzystamy.

Razem:

Bo człowiek jest częścią przyrody Są na to niezbite dowody. I jeśli ktoś myśli rozumnie „Część przyrody" - brzmi mu dumnie.

Głosuj
Miesiąc:
W tym miesiącu już głosowałeś/aś
Rok:
Ogólnie:
Copyright © 2009 PTH Technika