Scenariusz: Woda źródłem życia

Głos został oddany.

Autor: Marzanna Joniec

Scenariusz zabaw badawczychz zakresu wiedzy przyrodniczo - ekologicznej WODA ŹRÓDŁEM ŻYCIAData:   22 marzec 2010Cel główny:Kształcenie poczucie odpowiedzialności za stan czystości wód i obowiązku zachowania ich dla przyszłych pokoleńCele operacyjne: Dziecko·        Zna różne stany wody, proces zmiany płynu w ciało stałe, gaz (topnienie lodu, skraplanie pary wodnej)·        Zna i wymieni wodne zawody·        Wie jak zachowują się różne materiały w wodzie, co płynie, a co tonie·        Wie co to jest oczyszczalnia ścieków i jaką pełni rolę·        Wie jak można zrobić filtr wodny i do czego on służy·        Podejmuje rywalizację: cieszy się ze zwycięstwa, potrafi pogodzić się z porażką Odbiorca:Dzieci przedszkolne grup; III, IV, V, VI-  4- 6 latki Metody pracysłowne, oglądowe, ćwiczenia praktyczneFormy:            Zbiorowa, indywidualna, grupowa Pomoce:·        Garnek z gorącą wodą, spodek, kostki lodu·        Dekoracja tematyczna , szablony ryb, zaglówki·        Ilustracje przedstawiające ludzi zawodów wodnych: strażak, rybak, ratownik, ogrodnik·        Słoik, sól, cukier, piasek·        Butelka plastikowa, Flanela, gaza, węgiel drzewny, żwirek, piasek·        Papierowe łódki, zestawy wędkarskie·        Plakaty, ilustracje  Przebieg 1.      POWITANIE  „Mamo tato wolę wodę”dzieci poruszają się rytmicznie, naśladują ruchy nauczycielki;2.     ZABAWA BADAWCZA – „Wędrówka kropel wody- czyli skąd się bierze deszcz?”·       Woda paruje pod wpływem ciepła.·        Para unosząc się do góry tworzy chmury (N. przykrywa szklankę spodkiem, pod którym widać kłębiącą się parę)

·       W górze jest chłodno ( kładzie na spodku kostki lodu)

·       Z pary tworzą się krople, które w postaci deszczu spadają na ziemię.

3.     WODNE ZAWODY –„ Kto korzysta z wody w swojej pracy?” Dz. wskaże ilustracje przedstawiające ludzi, którzy w swojej pracy wykorzystują wodę: Marynarz, rybak, ogrodnik, strażak, hydraulik      6.         ZABAWA BADAWCZA –„Zachowanie niektórych surowców w wodzie”N. wrzuca do słoika:  sól, cukier, piasek; dzieci określają co pływa, a co tonie 
  1. ROZMOWA  „Czy woda jest czysta?”- wysuniecie wniosków: pijemy tylko wodę przegotowana lub mineralną.
 
  1. ZABAWA BADAWCZA- BUDUJEMY FILTR WODNY – przecięta butelka plastikowa - zwrócona szyjką w dół -wypełniona:
                   Flanelą, gazą węglem drzewnym, żwirkiem, piaskiem
  • Filtrują brudną wodę do słoika
 

9.      WYŚCIGI PAPIEROWYCH ŁÓDEK –  Foliowa tafla wody –zawodnicy
z poszczególnych grup na sygnał nauczycielki, popychają łodzie siłą wydmuchiwanego z płuc  powietrza.

  1. ZAWODY WĘDKARSKIE  - 4 zestawy wędkarskie- wybrani zawodnicy
    z poszczególnych grup wyławiają na czas,  z wiaderka magnetyczne rybki
 11.                        PODSUMOWANIE. Omówienie zadania do wykonania w poszczególnych grupach. Pożegnanie piosenką „Mamo tato wole wodę”

                            ZADANIE DO WYKONANIA
EKSPERYMENT „TRANSPORT WODY” POTRZEBNE:

·        białe kwiaty ;goździki lub trzykrotki

·        Barwniki spożywcze

·       Słoiki , woda 

WYKONANIE

·        Słoiki napełnij wodą·        Dodaj barwnik spożywczy·        Włóż po jednym z kwiatków. 

CO SIĘ STANIE?

Liście i kwiaty, które stoją w zafarbowanej wodzie, zafarbują się 

DLACZEGO?

Woda płynąc przez łodygę pomału dociera do liści i kwiatów.Drogę barwnika zaznaczają pasma przewodzące w pędzie i liściach. 

Opracowała: : Marzanna Joniec

Głosuj
Miesiąc:
W tym miesiącu już głosowałeś/aś
Rok:
Ogólnie:
Copyright © 2009 PTH Technika