Scenariusz: Chronimy naszą przyrodę. |
Autor: E. Oldachowska
scenariusz zajęć przyrody w kształceniu zintegrowanym dla klasy III
Cele :
- poznawanie różnych form ochrony przyrody
- rozumienie znaczenia słów "ochrona przyrody" i jej znaczenia dla ludzi i środowiska naturalnego
-różnice między ochroną ścisłą i częściową
- poznawanie pomników przyrody
Forma : zajęcia dydaktyczne w ogrodzie szkolnym
Metoda : pogadanka,obserwacja, praca z tekstem, praca plastyczna
Środki dydaktyczne : kolorowe plansze, mapa polski z zaznaczonym parkami narodowymi,rebusy, okazy rosnące w ogrodzie szkolnym.
Przebieg zajęć :
Uczniowie wychodzą przed szkołę, do szkolnego ogrodu, rozglądają się i szukają najpiękniejszych roślin, starają się rozpoznać i nazwać wybraną roślinę.
Następnie oglądają kartony ze zdjęciami roślin objętych pierwszą współczesną ochroną gatunkową w Polsce wg. rozporządzenia z 1919 roku, w którym zakazano niszczenia, uszkodzenia oraz wywożenia z kraju sześciu gatunków roślin : cis pospolity, różanecznik wschodniokarpacki, sosna limba, różanecznik żółty, modrzew polski, smaglicapodolska.
Na mapie Polski wyszukują wszystkie parki narodowe występujące w Polsce, poznają też inne formy ochrony przyrody takie jak : rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, pomniki przyrody, ochronę gatunkową.
Następnie uczniowie wypełniają karty pracy : uzupełniają podpisy i zdania.
Podczas pogadanki dowiadują się informacji na temat ochrony ścisłej i częściowej roślin oraz o strefach ochronnych, a także o tym co może być pomnikiek przyrody. Rozwiązują otrzymane rebusy, a następnie każdy uczeń musi odnaleźć wokół siebie , na terenie szkolnym rośliny będące rozwiązaniem rebusów.
Po powrocie do szkoły uczniowie malują farbą plakatową rośliny chronione w Polsce.
Na zakończenie wystawa i indywidualna prezentacja swoich prac przed klasą.
Głosuj | ||
Miesiąc: |
Rok: |
Ogólnie: |