Scenariusz: Zimowy spacer po lesie

Autor: Beata Skórka

SCENARIUSZ DLA DZIECI 5-6 LETNICH

(zajęcia przeprowadzone były z udziałem rodziców).

CELE:

  • doskonalenie umiejętności logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek tematycznych;
  • doskonalenie analizy i syntezy wyrazów;
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania i poprawnego nazywania wybranych zwierząt leśnych;
  • utrwalanie wprowadzonych wcześniej informacji na temat życia poznanych zweierząt leśnych;
  • kształtowanie percepcji słuchowej poprzez słuchanie i rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez wybrane zwierzęta leśne;
  • kształtowanie percepcji wzrokowej poprzez wykonanie kart pracy typu "Sokole Oko" i nie tylko;
  • doskonalenie umiejętności współpracy w grupie;
  • utrwalanie słów, melodii i interpretacji ruchowej poznanych utworów muzycznych;
  • kształtowanie postawy "fair - play" we współzawodnictwie;

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

teksty zagadek; napisy będące rozwiązaniami zagadek; książeczka z serii "Kocham cztać" Jagody Cieszyńskiej; zdjęcia zwierząt i ptaków leśnych; pytania do qwizu "Prawda - fałsz"; płyta z nagranymi utworami "Le Basque", "Le Bastringlo", "Stonoga", "Skrzacik - Chwacik", "Country Dance" (I/II suita orkiestrowa "Muzyka na wodzie" Jerzego Fryderyka Haendla), "Niegrzeczna myszka"; karty pracy; płyta "Tajemnice puszczy" z nagranymi odgłosami leśnych zwierząt; wszystkie dostępne środki plastyczne; duże arkusze szarego papieru.

PRZEBIEG ZAJĘĆl:

Zajęcia przewidziane były z udziałem rodziców. W oczekiwaniu na gości dzieci zajęły swoje miejsca w kole (na dywanie), podały sobie dłonie i przywitały się z wychowawcą "magicznym impulsem". Impuls polega na przekazywaniu uścisku dłoni do momentu aż wróci do osoby rozpoczynającej. Kiedy wszyscy gości wygodnie usiedli rozpoczęły się zajęcia.

1. Powitanie gości piosenką "Niegrzeczna myszka".

2. Rozmowa na temat bohaterki piosenki -  wprowadzenie dzieci w świat zagadek.

3. Rozwiązywanie zagadek tematycznych. Wyszukiwanie wśród zgromadzonych zdjęć rozwiązania poszczególnych zagadek (wieszanie zdjęć na tablicy) i dobieranie odpowiednich podpisów.

Biegnie z lasu polną drogą,

aż się trzęsie rudy ogon.

Rad zagląda na podwórko,

by wizytę złożyć kurkom...         (lis)

 

Przez całą zimę słodko sobie śpi.

Wiecie dlaczego?

Bo miód mu się śni...                  (niedźwiedź)

 

Jakie zwierzę z bajek,

ma takie zwyczaje,

gdy chce połknąć wnuczkę

to babcię udaje?                         (wilk)

 

Co to za zwierzątko,

które w dziupli mieszka.

rudy ma ogonek,

chętnie zje orzeszka.  (wiewiórka)

  • Szukanie cechy łączącej wymienione zwierzęta (las - miejsce zamieszkania). Wspólne wymienianie głosek w wyrazie "las". Wskazywanie pierwszej głoski "l". Wymienianie wyrazów rozpozcynajacych się głoską "l".
  • Czytanie sylab zamieszczonych przy przygodach Janka I Jagody. Wykorzystanie książeczki z serii "Koczam czytać" autorstwa Jagody Cieszyńskiej.

4. Zabawa muzyczno - ruchowa przy utworze "Country Dance" (I/II suita orkiestrowa "Muzyka na wodzie" Jerzego Fryderyka Haendla):

  • wersja siedząca w kole (na dywanie);
  • wersja taneczna (zabawa w parach);

5. Nawiązanie słowne do rozwiązanych zagadek i umieszczonych na tablicy zdjęć. Rozmowa na temat poszczególnych ptaków i zwirząt leśnych. Wprowadzenie zabawy utrwalającej poznane wiadomości "prawda - fałsz". Zabawa polega na tym, że nauczyciel czyta zdania - a dzieci odpowiadają "prawda" lub "fałsz". Zamieszczam wykorzystane stwierdzenia:

  • Niedźwiedź zasypia na zimę.
  • Lis mieszka w dziupli.
  • Wilk poluje na inne zwierzęta.
  • Wiewiórka gromadzi zapasy na zimę.
  • Dzik bardzo lubi żołędzie.
  • Sowa poluje na myszy.
  • Gil ma czerwony brzuszek.
  • Zając ma długi ogon.
  • Jeż ma bardzo dużo pcheł.
  • Jeleń zrzuca poroże.
  • Sowa poluje w dzień.
  • Sikorka lubi słoninkę.

Po podsumowaniu qwizu (pochwaleniu dzieci), nauczyciel dzieli dzieci na czteroosobowe zespoły. Każdy zespół otrzymuje karty pracy typu "Sokole oko". Na otrzymanym rysunku konturowym należy znależć, zaznaczyć i prawidłowo nazwać ukryte leśne zwierzęta (lis, jelonek, dzik, sowa, wiewiórka, łoś).

Po wykonanym zadaniu nauczyciel przyznaje jeden punkt zespołom, które prawidłowo wykonały zadanie.

6. Zabawy ruchowe do poznanych wcześniej melodii ludowych: "Le Basque", "Le Bastringlo".

7. Kolejne zadanie dla wcześniej ustalonych zespołów. Na karcie z plątaniną kresek ukryły się trzy zwierzęta: gęś, hipopotam, sowa. Zadaniem zespołów jest wybranie zwierzęcia mieszkającego w lesie i przekalkowanie go przez kalkę techniczną.

Za prawidłowo wykonane zadanie można otzrymać dwa punkty (jeden za prawidłowo rozpoznane zwierzę, drugi za dokładne przekalkowanie).

8. Ostatnie zadanie poszczególnych zespołów polega na rozpoznaniu zwierzęcych odgłosów, odtwarzanych z płyty. Za każdy prawidłowo rozpoznany odgłos można zdobyć 1 punkt. Wykorzystane zostały odgłosy wydawane przez następujące zwierzęta: wilk, dzik, sarna, łoś, jeleń, lis, sowa i niedźwiedź (wszystkie odgłosy odsłuchiwane były wielkokrotnie podczas zajęć - zadanie jak całe zajęcia było formą utrwalającą).  

9. Nauczyciel pogratulował zespołom wyrównanej walki i wręczym wszystkim uczestnikom zajęć medale "Przyjaciel Lasu".

10. Zabawy muzyczno - ruchowe "Stonoga" i "Skrzacik - Chwacik".

11. Zaproszenie dzieci do rodziców. Wspólne wykonanie na dużym formacie pracy plastyczno - technicznej pt. "Las zimą". Wykorzystanie wszystkich dostępnych środków plastycznych i technicznych. Zawieszenie prac w sali.

12. Podziękowanie gościom za przybycie i wspólnie wykonane prace. Złożenie przez Rodziców pamiątkowych wpisów. Pożegnanie.

 

 

 

 

 

Głosuj
Miesiąc:
Rok:
Ogólnie:
Copyright © 2009 PTH Technika