- Powitanie- wszyscy siedzą w kole (na dywanie). Nauczyciel wymawia słowa - magiczny uścisk puszczam w krąg, niechaj powróci do moich rąk – i puszcza w obieg uścisk dłoni.
- Nauczyciel informuje dzieci, że temat dzisiejszych zajęć został zaczarowany i należy go odczarować. Na początek należy rozwiązać wszystkie zagadki. Rozwiązania zagadek należy umieścić w specjalnie przygotowanym diagramie. A na końcu odczytać hasło według tajemnego kodu.
Ma gruby brzuszek i ogonek mały,
będzie z niego pewnie barszczyk doskonały. (burak)
Dobra gotowana,
dobra i surowa.
Choć nie pomarańcza
lecz pomarańczowa.
Kiedy za zielony
pochwycisz warkoczyk
i pociągniesz mocno –
wnet z ziemi wyskoczy. (marchewka)
Różne na świecie istnieją łaty:
żółte, czerwone, łaty w kraty.
Lecz nie ma na pewno
smaczniejszej “łaty”,
niżeli zielony listek.... (sałata)
Przeważnie jestem żółty
z wielkim pióropuszem.
W szkole gdy go widzę,
to omijać muszę..... (ananas)
Kto z was owoc taki zna,
w którym w nazwie
na początku jestem “Ja”. (jabłko)
Pod krzakiem w polu
rośnie ich wiele.
Dzieci je chętnie
pieką w popiele. (ziemniaki)
Po rozwiązaniu wszystkich zagadek i ułożeniu rozwiązań w diagramie (diagram posiada dodatkowe litery), dzieci odczytują hasło: Dzień Marchewki.
- Próba odpowiedzi na pytanie: “Co to jest marchewka”?
Po wypowiedziach dzieci nauczyciel odsłania tablicę na której znajdują się zdjęcia i plansze z różnymi odmianami marchewek. Wyjaśnia starszakom, że marchewka przywędrowała do Polski najprawdopodobniej z Chin. Jej poprzedniczki miały kolor: czerwony, fioletowy lub różowy, omszone liście i nieciekawy smak. Obecnie znana nam odmiana marchewki powstała w Holandii, a stamtąd przywędrowała do Polski. Na prośbę nauczyciela dzieci czytają (z tablicy) jakich witamin dostarcza marchewka. Następnie zastanawiają się która część rośliny jest jadalna (podziemna, nadziemna). Poprawnie nazywają wszystkie części rośliny.
- Zabawy muzyczno ruchowe przy piosence “Ogórek”.
- Czytanie wiersza przez nauczyciela pt. “Gdzie rośnie marchewka”?
Zadaniem dzieci było wyłapanie chochlików zawartych w tekście wiersza.
- Nauczyciel zaprezentował wiersz Jana Brzechwy “Urodziny Marchewki”. Dzieci wymieniły warzywa występujące w wierszu. Następnie nauczyciel rozdał dzieciom ilustracje warzyw i owoców. Przy kolejnym czytaniu wiersza dzieci podnosiły do góry kartoniki z ilustracjami warzyw i owoców wymienianymi aktualnie w wierszu. Zadanie to wymagało od dzieci skupienia i wiedzy.
- Po wspólnym czytaniu wiersza wszystkie kartoniki zostały złożone na środku dywanu. Nauczyciel podzielił dzieci na małe grupki. Każda grupka miała inne zadanie (wybrać warzywa i owoce koloru czerwonego; owoce zawierające dużą pestkę; zielone warzywa itp.).
- Zabawa muzyczno – ruchowa “Pranie” do utworu muzycznego pt. “Carnevalito”. Utrwalanie poznanej wcześniej interpretacji ruchowej.
- Po zabawie czekało na dzieci zadanie specjalne. Na podstawie obserwacji własnych dzieci miały wymienić do czego w domu wykorzystywana jest marchewka.
- Nauczycielka zaprosiła dzieci do stolika na którym stała sokowirówka. Wyjaśniła dzieciom co to za urządzenie i do czego służy. Następnie każdy starszak otrzymał marchewkę i przetarł ją przez sokowirówkę – wspólne wykonanie soku.
- Wspólna marchewkowa uczta (na zajęcia rodzice przygotowali marchewkę w różnych postaciach: surówki, marchewkę duszoną, marchewkę gotowaną, marchewkę marynowaną z groszkiem, ciasto marchewkowe, soki itp.).
- Po wielkiej uczcie każde dziecko otrzymało tajne zadanie – karta pracy z punktami od 1 do 21. Aby się dowiedzieć co ukryło się na karcie pracy, każde dziecko zamieniło się w detektywa (postawiony fikcyjny kołnierz, zaciemnione okulary itp.). Łącząc punkty w odpowiedniej kolejności ukazywał się poszukiwany – marchewka.