Scenariusz: Sposoby przechowywania żywności. |
Autor: L. G.
Scenariusz lekcji techniki w klasie szóstej
Temat: Sposoby przechowywania żywności.
I. Czynności organizacyjno - porządkowe. Powitanie klasy. Zapoznanie z tematem zajęć.
II. Wprowadzenie do lekcji:
Celem zainteresowania uczniów tematyką zajęć nauczyciel przeprowadza doświadczenia:
Doświadczenie 1
Prezentuje uczniom 2 obrane ziemniaki i 2 obrane jabłka. 1 ziemniak i 1 jabłko zanurzone są w wodzie (słoik) 1 ziemniak i 1 jabłko położone są na talerzu.
Co zaobserwowaliście?
Obserwacja: ................................................................................
Wnioski: .....................................................................................
Doświadczenie 2
Nauczyciel prezentuje uczniom 2 kostki masła.
Jedna przechowywana w wodzie a druga położona na spodeczku
Co zaobserwowaliście?
Obserwacja: ................................................................................
Wnioski: .....................................................................................
Doświadczenie 3
Nauczyciel prezentuje 2 plastry wędliny:
Pierwszy przechowywany w temperaturze pokojowej (20°C) a drugi przechowywany był w chłodziarce (od 0 do 8 °C)
Co zaobserwowaliście?
Obserwacja: ................................................................................
Wnioski: .....................................................................................
Doświadczenie 4
Prowadzący zajęcia prezentuje przechowywane w słoikach próbki cukru, mąki, które przechowywane były pomieszczeniach (środowiskach)
a) suchym
b) wilgotnym
Co zaobserwowaliście?
Obserwacja: ................................................................................
Wnioski: .....................................................................................
Podsumowanie przeprowadzonych doświadczeń:
* powietrze
* światło
* nadmiar wilgotności
* temperatura otoczenia
* drobnoustroje
mają wpływ na jakość pożywienia. Sposób przechowywania produktów żywnościowych jest bardzo ważny dla życia i zdrowia człowieka.
III. Organizuje pogadankę na temat przechowywania żywności i wartości odżywczych. Porównanie jak jest obecnie i jak było przed wiekami. Dlaczego umiejętne przechowywania żywności jest bardzo ważne?
Uczniowie wymieniają metody przechowywania żywności w warunkach zaobserwowanych w domu i na podstawie dotychczasowej wiedzy.
Wnioski:
Umiejętne przechowywanie artykułów spożywczych zapewnia konserwowanie żywności:
IV. Nauczyciel prezentuje komorę chłodniczą z rozkładem temperatur panujących wewnątrz. Przedstawia foldery z ogólnie dostępnymi produktami spożywczymi (mleko, masło, owoce, mięso, ryby, dżem), z których zostały powycinane obrazki.
Zadanie do wykonania w grupach:
Uczniowie spośród przedstawianych produktów wybierają te, które wymagają przechowywania w chłodziarce i przyporządkowują w miejsca, w których powinny być umieszczone. Uczniowie przyczepiają lub przyklejają do symbolicznie przedstawionej lodówki produkty.
Analiza i ocena pracy uczniów w grupach. Dyskusja.
VII. Podsumowanie lekcji:
Zapisanie notatki do zeszytu. Zadanie zadania kontrolnego do domu. Prace porządkowe. Pożegnanie z klasą.
Głosuj | ||
Miesiąc: |
Rok: |
Ogólnie: Już głosowałeś/aś na ten projekt |