Projekt: Mam wpływ na klimat |
Projekt realizowany przez: | SP im.H.Sienkiewicza |
Nazwa | Mam wpływ na klimat |
Województwo: | wielkopolskie |
Powiat: | poznański |
Gmina: | Dopiewo |
Miasto: | Konarzewo |
Opis | |
Mam wpływ na klimat
Opis projektu: Podczas zajęć lekcyjnych w klasach IV-VI oraz na zajęciach Koła przyrodniczego planujemy podjąć tematykę ochrony środowiska. Zwrócimy uwagę na zmiany klimatyczne zachodzące na naszej planecie i na sposoby oszczędności energii, zapoznamy się z pojęciami: recykling, segregacja odpadów itp. Uczniowie będą motywowani do samodzielnego poszukiwania informacji i proponowania oraz przeprowadzania doświadczeń, badań rozwijających umiejętności hipotetyzowania i wnioskowania.
Cel: uświadomienie uczniom skutków zmian w przyrodzie, jakich dokonuje człowiek, zaproponowanie uczniom różnych form oszczędzania energii na co dzień, recyklingu, ukształtowanie w dzieciach postawy szacunku wobec przyrody, motywowanie do samodzielnego poszukiwania informacji przez ucznia, proponowania i przeprowadzania doświadczeń, badań rozwijających umiejętności hipotetyzowania i wnioskowania, poszerzających jego wiedzę. Ćwiczenie autoprezentacji, dyskusji, wypowiadania swoich poglądów, próba przeprowadzenia debaty itp.
Obszar działań: nauki przyrodnicze Projekt realizują: Koło Przyrodnicze (KP), Harcerze oraz wszyscy uczniowie klas IV-VI podczas lekcji przyrody, lekcji wychowawczych pod opieką pani Joanny Roszkiewicz, Lidii Nawrockiej
Przykładowe zadania realizowane w ramach projektu:
1. "Mój wpływ na ochronę środowiska przyrodniczego"- KP.- PAŹDZIERNIK 2. Szkolenie nauczyciela- "Klimat i energia"- opiekun koła przyrodniczego, nauczyciel przyrody- PAŹDZIERNIK 3. "Po co nam energia?" (Ćwiczenia: Energetyczne kalambury, Jakiej energii używam?)-kl.IV-LISTOPAD 4. "Mam wpływ na klimat"- lekcja wychowawcza- kl. V- GRUDZIEŃ 5."Mieszkania trzeba ogrzewać!. Technologie dla klimatu"- kl.IV-GRUDZIEŃ 6. Przygotowanie nalepek: "OSZCZĘDZAJ ENERGIĘ", "OSZCZĘDZAJ WODĘ" i ponaklejanie ich przy kontaktach i kranach -KP- LUTY 7. Gazetka ścienna "Kioto w domu" LISTOPAD -KP 8. Lekcje z wykorzystaniem scenariuszy z "Zielonego Pakietu"- STYCZEŃ-CZERWIEC-KP 9. Lekcje z wykorzystaniem scenariuszy "Klimat i energia"- zestaw scenariuszy do edukacji klimatycznej w ramach programu "Kioto w domu"- STYCZEŃ- CZERWIEC-KP 10. "Twórzmy klimat w szkole" -materiały edukacyjne dla szkół wydawnictwa multimedialnego "Twórzmy klimat" 11. Prezentacja power point " Moja wizja energii odnawialnej"- KP- MARZEC 12. Gazetka ścienna pt: "Rozkład przedmiotów w czasie- zastanów się zanim wyrzucisz"- KP -KWIECIEŃ 13. film "Planeta Ziemia" "Burze"- KP- STYCZEŃ 14. Film "Wulkany"- KP- LUTY 15. Debata" Plusy i minusy świetlówki i żarówki"-KP -MARZEC 16." Ocena stanu zanieczyszczenia środowiska najbliższej okolicy"- lekcje w terenie- KP-MAJ Przykładowe zadania realizowane w ramach projektu:
1. "Mój wpływ na ochronę środowiska przyrodniczego"- KP.- PAŹDZIERNIK- w ramach programu edukacyjnego dla szkół "EKOLOGIA"- TESCO, REBA, Tetra Pak, 3 filmiki o ochronie środowiska: "Zagrożenia Ziemi", "Ty i środowisko", "Jak działają?",3 testy sprawdzające koncentracje dzieci podczas oglądania filmiów 2.Szkolenie nauczyciela- "Klimat i energia"- opiekun koła przyrodniczego, nauczyciel przyrody- PAŹDZIERNIK- w ramach programu: "Kioto w domu" 3. "Po co nam energia?" (Ćwiczenia: Energetyczne kalambury, Jakiej energii używam?)-kl.IV-LISTOPAD- w ramach programu: "Kioto w domu", ulotki "Chroń klimat. Oszczędzaj pieniądze", wysłanie do Kopenhagi deklaracji uczniów dotyczących działań jakie będą podejmować w celu ochrony klimatu i zasobów energetycznych 4. "Mam wpływ na klimat"- lekcja wychowawcza- kl. V- GRUDZIEŃ- w ramach programu edukacyjnego dla szkół "EKOLOGIA"- TESCO, REBA, Tetra Pak, 3 filmiki o ochronie środowiska: "Zagrożenia Ziemi", "Ty i środowisko", "Jak działają?",3 testy sprawdzające koncentracje dzieci podczas oglądania filmiów, Eko-poradniki "Oszczędzaj energię!" Wydane przez Mikroregion WPN, WFOŚiGW Poznań, zakładki do książek z komiksem pt: "Nie zostawiaj urządzeń w trybie czuwania!", Wydane przez Mikroregion WPN, WFOŚiGW Poznań 5."Mieszkania trzeba ogrzewać!.Technologie dla klimatu"- kl.IV-GRUDZIEŃ- w ramach programu: "Kioto w domu" oraz programu Wydawnictwa WSiP 6. Przygotowanie nalepek: "OSZCZĘDZAJ ENERGIĘ", "OSZCZĘDZAJ WODĘ" i ponaklejanie ich przy kontaktach i kranach w szkole -KP- luty W lutym spotkaliśmy się w pracowni komputerowej, gdzie za pomocą internetu wyszukaliśmy różne symbole, znaki o tematyce ekologicznej. Uczyliśmy się ich rozpoznawać. Na kolejnych zajęciach wybraliśmy 2 według nas najlepiej przemawiające do odbiorcy. Były to znaki pt: "Oszczędzaj wodę!" i "Oszczędzaj energię!". Pani Asia pomogła nam stworzyć dokument w pdf-ie oraz wydrukować symbole na papierze naklejkowym. Następnie przeszliśmy się po szkole i porozlepialiśmy naklejki w widocznych miejscach, tj. przy kranach, na kontaktach itp. Znaki znalazły się w łazienkach, w klasach. Część z nich zabraliśmy do swoich domów. Pamiętając o oszczędzaniu wody i energii możemy przyczynić się do ochrony klimatu naszej Ziemi. Każdy z nas może dać coś od siebie. Każdy z nas ma wpływ na klimat! 7. Gazetka ścienna "Kioto w domu" LISTOPAD -KP 8. Lekcje z wykorzystaniem scenariuszy z "Zielonego Pakietu"- STYCZEŃ-CZERWIEC-KP 9. Lekcje z wykorzystaniem scenariuszy "Klimat i energia"- zestaw scenariuszy do edukacji klimatycznej w ramach programu "Kioto w domu"- STYCZEŃ- CZERWIEC-KP 10. "Twórzmy klimat w szkole" -materiały edukacyjne dla szkół wydawnictwa multimedialnego "Twórzmy klimat", filmy: "Katastrofa?", "Oszczędzaj energię" itp. 11. Prezentacja power point " Moja wizja energii odnawialnej"- KP 12. Gazetka ścienna pt: "Rozkład przedmiotów w czasie- zastanów się zanim wyrzucisz" 13. Film "Planeta Ziemia" "Burze"- KP- STYCZEŃ Obejrzeliśmy film edukacyjny wyjaśniający skąd się biorą burze, jak powstają pioruny? W drugiej części filmu pojawiły się osoby porażone przez pioruny. Opowiadały co czuły, gdy przez ich ciało przeszła ogromna ilość energii, jak dochodziły do zdrowia, jak należy się zachować w czasie burzy. Po filmie w trakcie dyskusji wywnioskowaliśmy:
14. Film "Wulkany"+ doświadczenie Obejrzeliśmy krótki film o tym, jak dochodzi do erupcji wulkanów, gdzie występują wulkany i do czego prowadzą ich wybuchy. W trakcie oglądania uzupełnialiśmy kartę pracy, którą sprawdziliśmy pod koniec spotkania. Na kolejnych zajęciach koła postanowiliśmy powtórzyć doświadczenie z wybuchem wulkanu, gdyż było bardzo widowiskowe i ciekawe. 15. Debata" Plusy i minusy świetlówki i żarówki" Postanowiliśmy przeprowadzić debatę na temat plusów i minusów zwykłej żarówki i świetlówki kompaktowej. Dostaliśmy od pani Asi artykuł z gazety ekologicznej "Echo świat" pt.: "Nowe żarówki i ... nie wszystko jasne" Roberta Jordana z grudniowego numeru 2009 roku 12 (197). Podzieliliśmy się na zespoły i wypisaliśmy plusy i minusy żarówki i świetlówki. Powstały plakaty. Wnioski są zastanawiające. 16." Ocena stanu zanieczyszczenia środowiska najbliższej okolicy"- lekcje w terenie- KP-MAJ Tanie wydruki |
Debata żarówki !!! Super hasło! |
Dzięki, czasem mam takie przebłyski. |
Klimat się zmienia czy chcemy , czy nie, ale może rzeczywiście każdy mógłby dołożyć coś od siebie. |
Najgorzej jest z dorosłymi!!! |
Uważam, że takie zmiany klimatyczne na ziemi co jakiś czas po prostu muszą być i już, bo sama nasza planeta o tym decyduje. |
kazdy z nas ma wpływ na klimat |
Tak, ziarnko do ziarnka .... |
ID | Zdjęcie | Opis |
1 | naklejki eko | |
2 | oszczędzaj energię -naklejki | |
3 | żarówka, świetlówka-debata | |
4 | debata żarówka | |
5 | Wybuch wulkanu- doswiadczenie |
Projekt został dodany: 31-03-2010, liczba wyświetleń: 5856
Głosuj | ||
Miesiąc: |
Rok: |
Ogólnie: |