Projekt: W leśnej krainie
Projekt realizowany przez: Zespół Szkół Specjalnych
Nazwa W leśnej krainie
   Województwo: dolnośląskie
   Powiat:
   Gmina:
   Miasto:
Opis

 

KONSPEKT ZAJĘĆ PRZEPROWADZONYCH Z DZIEĆMI W ŚWIETLICY

Temat ośrodka tygodniowego: Las i jego mieszkańcy

Temat ośrodka dziennego: W leśnej krainie

Cel główny: -poszerzanie wiadomości na temat lasu i zwierząt go zamieszkujących.

Cele operacyjne. Uczeń potrafi:

-określić własnymi słowami pojęcie las

-znaleźć potrzebne informacje w tekście dotyczące drzew i opowiedzieć o nich

-aktywnie uczestniczyć we wspólnej zabawie poprzez zaj. ruchowe i plastyczne

-wymienić zwierzęta zamieszkujące las

Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa

Środki dydaktyczne: kłębek wełny, samoprzylepne karteczki, duże arkusze papieru, kartki z fr. tekstu, encyklopedia, farby, pędzle, plastelina, bibuła, nożyczki, plakat „Jesienne drzewo”, ilustracje zwierząt, karta do ewaluacji, kółeczka

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie wspólną piosenką integracyjną w kręgu:

Wszyscy są, witam was,

Zaczynamy, już czas.

Jestem ja , jesteś ty,

Raz, dwa, trzy.

2. Przedstawienie tematu zajęć. Definiowanie pojęcia las. Każde dziecko dostaje karteczkę i pisze własna definicję pojęcia las, następnie dzieci grupują się w pary, odczytują definicje i starają się stworzyć wspólną definicję na nowej kartce; podobnie, postępują w czwórkach, ósemkach..., aż na dużej kartce powstanie wypracowana przez uczestników definicja pojęcia las. Odczytanie. Porównanie z definicją z encyklopedii.

3.Rozdanie karteczek z fragmentami tekstu J. Czechowicza „Leśne listki”(podział na role).Dzieci odpowiadają na pytania „Jakie liście występują w tekście?”, „Jak je opiszesz?”.

4. Zabawa ruchowa „Drzewa”.

Ruch zgodny z instrukcją – pokazem n-la.

Drzewa małe – dzieci kucają

Drzewa duże – wolno wstają

Głowa prosto – prostują głowę

Ręce w górze – ręce unoszą do góry

Ręce w prawo – ruch zgodny z tekstem

Ręce w lewo – podobnie

Tak się chwieje duże drzewo – dzieci kołyszą się.

Kolejne próby ruchu z powtarzaniem słów.

5. Rozdanie liści. Nauczyciel wybiera dziecko, które ma w koszu zasuszone liście drzew i rozdaje grupie. Na podstawie tekstu z leksykonu przyrodniczego „Drzewa”, zadaniem dzieci jest rozpoznanie gat. drzew i dobranie informacje o drzewach, ich owocach itp.

6. Praca plastyczna. Malowanie liści farbami, wyklejanie plastelina, bibułą. Wycinanie liści.

7. Nauczyciel rozdaje ilustracje zwierząt. Dzieci wypisują na karteczkach zwierzęta mieszkające w lesie. Następnie na gotowych kartkach z pytaniem „Które zwierzęta przesypiają zimę?” Zaznaczają odpowiedzi.

8. Przyklejanie wykonanych wcześniej liści do wspólnej pracy pt. „Jesienne drzewo”. Ocena wspólnej pracy i naklejenie na ścianie świetlicy.

9. Odgadywanie zagadek o zwierzętach.(Aneks 2).

10.Podsumowanie zajęć. Kończenie zdania: Lubię las...Jestem jego przyjacielem, bo...(posadzenie w kole, kłębek wełny do rzucania, kończy n-l). Która część najbardziej ci się podobała? ( dzieci mają dwa kółka i przyklejają je przy wybranych punktach).

11.Definiowanie pojęcia las.

12.Zabawa ruchowa

13.Wyszukiwanie w tekście informacji.

14.Malowanie liści i uzupełnianie nimi pracy.

15.Odgadywanie zagadek.

 

Aneks1

 

LEŚNE LISTKI – JÓZEF CZECHOWICZ - fragment

                Jak lekko wiatr przewiewa...Jak śpiewnie szumią drzewa. Szumią, bo jesień lubią. Złociste liście gubią. Gubią liście czerwone i rude, i brązowe, wśród których, kto śpi, usłyszy ich rozmowę. Jeśli to są dzieci, to, kiedy listek leci z pożółkłych leśnych drzew, słyszą cichutki śpiew.

Listek akacji:

-Spadam, lecę z gałęzi. Uschłem już. Jestem lekki, jak piórko kręcę się na wietrze we wszystkie strony świata. Akacja sypała kwiatem, gdy wiosną rządziła światem. Teraz listkami sypie na lasu dywan zielony.

Listek lipy:

-Lecę, lecę ku ziemi. Odpocząć chcę na mchu, żeby moje drzewko nabrało wiele tchu. Ażeby nie karmiło przez zimę liści wielu. Bo w zimie mało soku daje korzeniom gleba.

Liść dębu:

                -Nie tknęły mnie jeszcze deszcze, nie opłakały mnie słoty. Opadam z dębu piękny. Opadam z dębu złoty. Suchy jestem. Nie śpiewam. Tylko tak sobie szeleszczę, póki nie zmyły mnie słoty, nie opłakały deszcze.

Liść jesionu:

-Płynę w powietrzu jesieni niby zielona łódka, zgrabna, zwinna i prędka, jak babie lato leciutka. Od słońca, co jeszcze świeci, zagrzeję się, brzegi zwinę, poderwę się spod drzewa i dalej gdzieś popłynę.

Liść klonu:

-A ja spadam jak ptaki. Długo na wietrze krążę. Po co się spieszyć na ziemię? Mam dużo czasu. Zdążę. Jestem czerwieńszy od innych, migocę bardziej złociście. I wszystkie dzieci wiedzą, że śliczne są klonu liście. Jestem ciemnoczerwony. Najciemniejszy w tym lesie. Spadam ciężko i prędko. To znaczy, że jest już jesień.

Wiatr:

 -Opadły listki leśne. Na mchu zielonym drzemią. Budzę je, wietrzyk – psotnik, lecący ponad ziemią. Popycham je i targam, gwiżdżę na nie wesoło, póki nie wstaną wszystkie i nie zatańczą wkoło.

I tak mijają chwile. Cichutki wiatr przewiewa. Nad lotnym tańcem liści szumią i skrzypią drzewa. Listki śpiewają cicho. Tańcząc każdy szeleszcze. Jeszcze daleko słoty. Jesień wesoła jeszcze.

Aneks 2

ZAGADKI

Nazywają mnie doktorem,                                          W lesie lub w parku                                         

Bo wiem, które drzewo chore                                        w dziupli gdzieś mieszka.

Stuk, stuk, twardym dziobem stukam                                  Chcesz ją ucieszyć

I smacznego kęsa szukam.                                                 -daj jej orzeszka.

 

W ogrodach, w lasach zwierzątko to żyje,      

Poluje na owady, na myszki i żmije,                               

A chociaż nieduże, nie zmyka przed psami,                   

 lecz się zwija w kłębek i broni kolcami.     

 

Jeśli w lesie bywasz                                                              Najchętniej w dzień

I hasasz tam radośnie,                                                        do snu się kładzie

Zwróć uwagę na grzyba                                                   a gdy przyjdzie noc,

Co na drzewach rośnie.                                                   Pohukuje w sadzie.

 

Pracowite i mądre                                                                   W nocy pohukuje

Z cienkich igieł sosnowych,                                                      w nocy też żeruje

W krótkim czasie zbudują                                         w dziupli w dzień się chowa,

Dom trzynastopiętrowy.                                            Choć to ptak – nie śpiewa,

                                                                                 tylko pohukuje                          

 

 

 

 

 

Tanie wydruki

Komentarze i opinie

Brak komentarzy i opinii na ten temat. Bądź pierwszy.

Zdjęcia

Do projektu nie dodano jeszcze żadnych zdjęć.

Filmy

Do projektu nie dodano jeszcze żadnych filmów.

Projekt został dodany: 25-10-2010, liczba wyświetleń: 5007

Głosuj
Miesiąc:
Rok:
Ogólnie:
Copyright © 2009 PTH Technika