Projekt: W leśnej krainie |
Projekt realizowany przez: | Zespół Szkół Specjalnych |
Nazwa | W leśnej krainie |
Województwo: | dolnośląskie |
Powiat: | |
Gmina: | |
Miasto: | |
Opis | |
KONSPEKT ZAJĘĆ PRZEPROWADZONYCH Z DZIEĆMI W ŚWIETLICY Temat ośrodka tygodniowego: Las i jego mieszkańcy Temat ośrodka dziennego: W leśnej krainie Cel główny: -poszerzanie wiadomości na temat lasu i zwierząt go zamieszkujących. Cele operacyjne. Uczeń potrafi: -określić własnymi słowami pojęcie las -znaleźć potrzebne informacje w tekście dotyczące drzew i opowiedzieć o nich -aktywnie uczestniczyć we wspólnej zabawie poprzez zaj. ruchowe i plastyczne -wymienić zwierzęta zamieszkujące las Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa Środki dydaktyczne: kłębek wełny, samoprzylepne karteczki, duże arkusze papieru, kartki z fr. tekstu, encyklopedia, farby, pędzle, plastelina, bibuła, nożyczki, plakat „Jesienne drzewo”, ilustracje zwierząt, karta do ewaluacji, kółeczka Przebieg zajęć:
Wszyscy są, witam was, Zaczynamy, już czas. Jestem ja , jesteś ty, Raz, dwa, trzy. 2. Przedstawienie tematu zajęć. Definiowanie pojęcia las. Każde dziecko dostaje karteczkę i pisze własna definicję pojęcia las, następnie dzieci grupują się w pary, odczytują definicje i starają się stworzyć wspólną definicję na nowej kartce; podobnie, postępują w czwórkach, ósemkach..., aż na dużej kartce powstanie wypracowana przez uczestników definicja pojęcia las. Odczytanie. Porównanie z definicją z encyklopedii. 3.Rozdanie karteczek z fragmentami tekstu J. Czechowicza „Leśne listki”(podział na role).Dzieci odpowiadają na pytania „Jakie liście występują w tekście?”, „Jak je opiszesz?”. 4. Zabawa ruchowa „Drzewa”. Ruch zgodny z instrukcją – pokazem n-la. Drzewa małe – dzieci kucają Drzewa duże – wolno wstają Głowa prosto – prostują głowę Ręce w górze – ręce unoszą do góry Ręce w prawo – ruch zgodny z tekstem Ręce w lewo – podobnie Tak się chwieje duże drzewo – dzieci kołyszą się. Kolejne próby ruchu z powtarzaniem słów. 5. Rozdanie liści. Nauczyciel wybiera dziecko, które ma w koszu zasuszone liście drzew i rozdaje grupie. Na podstawie tekstu z leksykonu przyrodniczego „Drzewa”, zadaniem dzieci jest rozpoznanie gat. drzew i dobranie informacje o drzewach, ich owocach itp. 6. Praca plastyczna. Malowanie liści farbami, wyklejanie plastelina, bibułą. Wycinanie liści. 7. Nauczyciel rozdaje ilustracje zwierząt. Dzieci wypisują na karteczkach zwierzęta mieszkające w lesie. Następnie na gotowych kartkach z pytaniem „Które zwierzęta przesypiają zimę?” Zaznaczają odpowiedzi. 8. Przyklejanie wykonanych wcześniej liści do wspólnej pracy pt. „Jesienne drzewo”. Ocena wspólnej pracy i naklejenie na ścianie świetlicy. 9. Odgadywanie zagadek o zwierzętach.(Aneks 2). 10.Podsumowanie zajęć. Kończenie zdania: Lubię las...Jestem jego przyjacielem, bo...(posadzenie w kole, kłębek wełny do rzucania, kończy n-l). Która część najbardziej ci się podobała? ( dzieci mają dwa kółka i przyklejają je przy wybranych punktach). 11.Definiowanie pojęcia las. 12.Zabawa ruchowa 13.Wyszukiwanie w tekście informacji. 14.Malowanie liści i uzupełnianie nimi pracy. 15.Odgadywanie zagadek.
Aneks1
LEŚNE LISTKI – JÓZEF CZECHOWICZ - fragment Jak lekko wiatr przewiewa...Jak śpiewnie szumią drzewa. Szumią, bo jesień lubią. Złociste liście gubią. Gubią liście czerwone i rude, i brązowe, wśród których, kto śpi, usłyszy ich rozmowę. Jeśli to są dzieci, to, kiedy listek leci z pożółkłych leśnych drzew, słyszą cichutki śpiew. Listek akacji: -Spadam, lecę z gałęzi. Uschłem już. Jestem lekki, jak piórko kręcę się na wietrze we wszystkie strony świata. Akacja sypała kwiatem, gdy wiosną rządziła światem. Teraz listkami sypie na lasu dywan zielony. Listek lipy: -Lecę, lecę ku ziemi. Odpocząć chcę na mchu, żeby moje drzewko nabrało wiele tchu. Ażeby nie karmiło przez zimę liści wielu. Bo w zimie mało soku daje korzeniom gleba. Liść dębu: -Nie tknęły mnie jeszcze deszcze, nie opłakały mnie słoty. Opadam z dębu piękny. Opadam z dębu złoty. Suchy jestem. Nie śpiewam. Tylko tak sobie szeleszczę, póki nie zmyły mnie słoty, nie opłakały deszcze. Liść jesionu: -Płynę w powietrzu jesieni niby zielona łódka, zgrabna, zwinna i prędka, jak babie lato leciutka. Od słońca, co jeszcze świeci, zagrzeję się, brzegi zwinę, poderwę się spod drzewa i dalej gdzieś popłynę. Liść klonu: -A ja spadam jak ptaki. Długo na wietrze krążę. Po co się spieszyć na ziemię? Mam dużo czasu. Zdążę. Jestem czerwieńszy od innych, migocę bardziej złociście. I wszystkie dzieci wiedzą, że śliczne są klonu liście. Jestem ciemnoczerwony. Najciemniejszy w tym lesie. Spadam ciężko i prędko. To znaczy, że jest już jesień. Wiatr: -Opadły listki leśne. Na mchu zielonym drzemią. Budzę je, wietrzyk – psotnik, lecący ponad ziemią. Popycham je i targam, gwiżdżę na nie wesoło, póki nie wstaną wszystkie i nie zatańczą wkoło. I tak mijają chwile. Cichutki wiatr przewiewa. Nad lotnym tańcem liści szumią i skrzypią drzewa. Listki śpiewają cicho. Tańcząc każdy szeleszcze. Jeszcze daleko słoty. Jesień wesoła jeszcze. Aneks 2ZAGADKINazywają mnie doktorem, W lesie lub w parku Bo wiem, które drzewo chore w dziupli gdzieś mieszka. Stuk, stuk, twardym dziobem stukam Chcesz ją ucieszyć I smacznego kęsa szukam. -daj jej orzeszka.
W ogrodach, w lasach zwierzątko to żyje, Poluje na owady, na myszki i żmije, A chociaż nieduże, nie zmyka przed psami, lecz się zwija w kłębek i broni kolcami.
Jeśli w lesie bywasz Najchętniej w dzień I hasasz tam radośnie, do snu się kładzie Zwróć uwagę na grzyba a gdy przyjdzie noc, Co na drzewach rośnie. Pohukuje w sadzie.
Pracowite i mądre W nocy pohukuje Z cienkich igieł sosnowych, w nocy też żeruje W krótkim czasie zbudują w dziupli w dzień się chowa, Dom trzynastopiętrowy. Choć to ptak – nie śpiewa, tylko pohukuje
Tanie wydruki |
Projekt został dodany: 25-10-2010, liczba wyświetleń: 9923
Głosuj | ||
Miesiąc: |
Rok: W tym roku już głosowałeś/aś |
Ogólnie: |