Scenariusz: „ZAGOSPODAROWANIE TERENU PRZY SZKOLE-ZIELONY ZAKATEK’ |
Autor: Dorota Życzkowska
Przybliżony czas trwania: 2godz
Grupa wiekowa: klasa 5
Materiały niezbędne do realizacji: kartki papieru, mazaki i kredki , metrówka, sznurek, kompas
SCENARIUSZ ZAJĘĆ PRZYRODNICZYCH –
„ZAGOSPODAROWANIE TERENU PRZY SZKOLE-ZIELONY ZAKATEK’
Przebieg zajęć:
Faza wprowadzająca:
1.Czynnosci organizacyjno-porządkowe
-przywitanie z uczniami
-podział uczniów na grupy(uczniowie losują numerki)
-zapoznanie uczniów z celem i przebiegiem zajęć
Ćwiczenie 1
Burza mózgów
Uczniowie dzielą się na grupy. Nauczyciel podaje długie słowo np. PRZERWA SZKOLNA uczniowie wypisują jak najwięcej słów-czynności, zabaw, które chcieliby wykonywać w podczas przerw szkolnych.
Grupy prezentują wyniki pracy, zwycięża ta, która podała najwięcej pomysłów na spędzenie czasu na przerwie.
Cel: Ćwiczenie wprowadzające, które rozwija proces myślenia uczniów, kształtuje wyobraźnię przyczynia się do zwiększenia zasobu słownictwa, jednocześnie uczy współpracy w grupie.
Ćwiczenie 2
Nauczyciel prosi uczniów o zaprojektowanie do 4 podanych w poprzednim ćwiczeniu zabaw przedmiotów lub urządzeń, które do tych czynności są niezbędne. np: drabinki do zabaw, stolik do gier itp.(z wykorzystaniem surowców wtórnych i przedmiotów nietypowych np. opon)
Cel: Ćwiczenie to pobudza do myślenia oraz poszukiwania nietypowych rozwiązań.
Faza realizacyjna:
Ćwiczenie 3
Uczniowie wyposażeni w metrówki i kartki papieru wychodzą w teren aby dokonać pomiaru terenu i wykonać plan istniejącego terenu wokół szkoły z uwzględnieniem znajdujących się tam obiektów, z użyciem skali i kompasu.
Ćwiczenie uczniowie wykonują w grupach.
Cel: Ćwiczenie rozwija umiejętność pracy w grupie, doskonali orientację w terenie i umiejętność zastosowania skali.
Ćwiczenie 4
Nauczyciel zwraca się do uczniów:
“Wyobraźcie sobie, że macie możliwość samodzielnego zaprojektowania terenu wokół szkoły,
w taki sposób aby spełniał wszystkie wasze oczekiwania co do spędzani czasu wolnego podczas przerw. Pamiętając o wszystkich funkcjach tego naszego „Zielonego zakątka” między innymi
przeprowadzaniu „Zielonych lekcji’, rozpoznawaniu podstawowych gatunków roślin,
pielęgnowaniu i uprawy roślin, prowadzeniu obserwacji przyrodniczych i zabaw śródlekcyjnych.
Ćwiczenie realizowane jest w grupach. Zadaniem uczniów jest narysowanie i przedstawienie pomysłów na zagospodarowanie terenu przyszkolnego, tak aby jak najlepiej służył uczniom i nauczycielom tej szkoły.
Cel: Ćwiczenie rozwija w uczniach wyobraźnię, rozwija zdolności manualne, uczy przestrzennego planowania .
Faza podsumowująca :
Prezentacja prac poszczególnych grup i ich ocena według następujących kryteriów:
2pkt-pomysłowość
2pkt-uwzglednienie wszystkich funkcji „Zielonego zakątka”
1pkt-staranność wykonania projekt
Wybór najlepszego projektu z omówieniem jego mocnych i słabych stron.
Głosuj | ||
Miesiąc: W tym miesiącu już głosowałeś/aś |
Rok: |
Ogólnie: Już głosowałeś/aś na ten projekt |