Scenariusz: Co to jest skala? |
Autor: dorota Życzkowska
Scenariusz lekcji przyrody dla kl. IV
Temat: Co to jest skala?
· W ramach treści programowych:
- Orientacja w terenie, szkic, plan, mapa.
· W ramach edukacji regionalnej:
- Najbliższe otoczenie domu rodzinnego, sąsiedztwa i szkoły.
· W ramach edukacji ekologicznej:
- Przykłady miejsc w najbliższym otoczeniu, w których obserwuje się korzystne i niekorzystne zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym.
Materiały pomocnicze do przeprowadzenia lekcji: linijka, przybory, paski papieru, kartka papieru formatu A4, miara.
TOK LEKCJI:
I. Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjno-porządkowe
2. Zapoznanie uczniów z celami zajęć
3. N-l w formie losowania dzieli uczniów na 4-osobowe grupy. Przydziela każdej grupie kartkę papieru i pasek papieru długości około 2 m.
II. Faza realizacji
1. N-l pokazuje uczniom pasek papieru długości około 1 m., rysuje go na tablicy. Zadaje pytanie: Jak ten odcinek narysować na kartce?
Uczniowie metodą „burzy mózgów” podają propozycje, które n-l zapisuje na tablicy szkolnej. Odpowiedź najbliższą prawdy omawia.
2. Jeśli propozycje nie będą prawidłowe n-l sam podaje metodę : zmniejszyć odcinek paska za pomocą paska papieru, który otrzymała każda grupa i dotąd składać na równe części, aby wymiar zmieścił się na kartce.
Uczniowie najpierw składają 2 równe części a n-l zapisuje ½ czyli 1:2, potem na cztery równe części – n-l zapisuje ¼ lub 1:4 itd.
Czynność zostaje powtórzona do ośmiokrotnego pomniejszenia.
3. Uczniowie mierzą miarą pomniejszony odcinek i dla sprawdzenia mnożą go przez 8 i porównują wynik z długością zmierzonego odcinka.
4. N-l objaśnia pojęcie skali – jest to liczba wskazująca ile razy zostały zmniejszone lub zwiększone przedmiotu w stosunku do jego wymiarów rzeczywistych.
Uczniowie zapisują w zeszycie wyjaśnienie pojęcia skali jako punkt 1 notatki z lekcji w zeszycie.
5. N-l wyjaśnia, że na mapach ma się do czynienia tylko ze skalami zmniejszającymi.
6. N-l rozdaje grupom uczniów atlasy i poleca obserwację różnych map w atlasie. Zwraca uwagę na różne pomniejszenie obszarów na mapie.
7. N-l wyjaśni, że ta sama skala może być przedstawiona w różnych postaciach. Podaje jeden przykład, np. skala mapy wiszącej w klasie.
a) 1: 300 000 skala liczbowa
b) 1 cm – 300 000 cm
1 cm – 3000 m skala mianowana
1 cm – 3 km
c) 0 3 6 9 km skala liniowa
1 cm
8. N-l objaśnia rodzaje skali i przykłady. Poleca zapis w zeszycie jako punkt 2 notatki.
Rodzaje skali:
- liczbowa
- mianowana
- liniowa.
Uczniowie przyporządkowują nazwę skali do podanych zapisów na tablicy. Wskazują zalety skali liniowej.
III. Faza podsumowująca
1. Dla utrwalenia wiadomości z lekcji każda grupa uczniów dostaje na kartce inny przykład skali. Grupa ma za zadanie dopisać inną postać tej skali:
I grupa
1: 2000 – skala liczbowa
……………………………….... – skala mianowana
………………………………….. – skala liniowa
II grupa
1 cm - 400 m - skala mianowana
………………………………… - skala liniowa
………………………………… - skala liczbowa
III grupa
0 10 20 30km – skala liniowa
1 cm
……………………………………. – skala mianowana
……………………………………. – skala liczbowa
N-l kontroluje poprawność wykonywanych zadań.
2. N-l ocenia pracę uczniów na lekcji
3. N-l zadaje pracę domową. Wykonać zadanie 4 str. 25 (w Zeszycie ćwiczeń cz. II).
Głosuj | ||
Miesiąc: W tym miesiącu już głosowałeś/aś |
Rok: |
Ogólnie: |